Norska ligan tappar publik – går på studiebesök hos Hammarby
Medan det är hajp kring allsvenskan, så tappar ligan i vårt västra grannland publik. Efter en svag start publikmässigt i Tippeligan så vänder sig nu Norge till Sverige. Och mer specifikt, till publiklaget nummer ett, Hammarby. Norska motsvarigheten till Sef kommer på besök hos Bajen.
– Norge har tappat 25 procent av sin publik. Därför söker de inspiration. Det väldigt kul att kunna inspirera dem. Det är alltid trevligt, säger Peter Granström i Hammarbys styrelse till fotbollskanalen.se.
Norsk klubbfotboll hade en peak publikmässigt 2007, med ett snitt på 10 516 åskådare. Men sedan dess har det gått neråt rejält. 6 612 är snittet i Tippeligan, inför den sjunde omgången, som inleds i dag. Allsvenskan har 10 069 i publiksnitt hittills, och nykomlingen Hammarby har stor del i det.
Norsk Toppfotball, Norges svar på Svensk Elitfotboll (Sef), kommer nu att besöka Hammarby den 30 maj, när Bajen tar emot Halmstad på Tele2 Arena. Utbytet startade dock tidigare.
– Jag och Patric Ljungström (marknadschef) var och besökte NTF två gånger i höstas. Nu ska de komma hit till oss, berättar Peter Granström, suppleant i Hammarby IF FF:s styrelse.
– Vi har ett utbyte av kunskap och metoder om hur man jobbar med publikintäkter, säger Peter Granström.
Enligt uppgifter till fotbollskanalen.se så valde NTF mellan ett studiebesök på Tele2 Arena eller ett på Chelseas hemmaarena Stamford Bridge. Valet blev då Hammarby.
– Norge har tappat 25 procent av sin publik. Därför söker de inspiration. Det väldigt kul att kunna inspirera dem. Det är alltid trevligt, säger Peter Granström, som bedyrar att Hammarby får ut mycket av utbytet också.
– Oh, ja. Generellt sett är de väldigt mycket duktigare på företagsförsäljning och sponsring. Där har vi en hel del saker att lära. De är mycket mer nära sina sponsorer, säger Peter Granström,
Den här artikeln handlar om: