PÅ FD: Förslaget: Allsvensk publikliga för bortafans – vilka reser mest?
Fler och fler går på allsvensk fotboll, men inte bara på sitt favoritlags hemmamatcher. Flera av de allsvenska klubbarnas SLO:er upplever att intresset för bortaresor ökar. Nu finns en idé om en bortaresetabell, som kan trigga klubbarnas fans att resa ännu mer:
– Det är något vi funderar kring. Det kan bli lite kul, vi tror att det är något som skulle uppskattas av supportrarna, säger SEF:s generalsekreterare Mats Enquist till FotbollDirekt.se.
Publiksnittet i allsvenskan har ökat ordentligt mot för i fjol. Det landade på 7 132 då, och hittills i år har det varit 9 794. Samtidigt upplever klubbarnas SLO:er att intresset för bortaresor har ökat mot för i fjol. I en nyligen publicerad artikel på Föreningen Svensk Elitfotbolls (SEF) hemsida så konstaterar fyra av sex SLO:er att intresset har ökat.
Nu finns idéer om en publiktabell där man mäter vilka klubbar som har bäst bortastöd. Som det är i dag finns det bara siffror för hur mycket de allsvenska lagen drar i snittpublik totalt på hemma- respektive bortamatcher. Alltså inga redovisade siffror för hur många som reser på bortamatcher i respektive klubb och match.
– Det kom upp en idé att vi ska ta fram en bortaresetabell, där vi kan visa upp mer i detalj hur många som reser på bortamatcher, säger SEF:s generalsekreterare Mats Enquist till FotbollDirekt.se.
– Förslaget kom från början från Twitter faktiskt. Det var en supporter som lade fram det, jag minns inte vem just nu. Men det är något vi funderar kring. Det kan bli lite kul, vi tror att det är något som skulle
Något som kan trigga supportrarna att åka på fler bortaresor?
– Ja, det är ju en förhoppning. Det är på idéstadiet nu, och vi hoppas kunna göra någonting av det till nästa säsong.
– Ett stort tema för oss är publikutveckling. I den här stora satsningen vi gör på alla möjliga förbättringsområden, så är det stort fokus på det och det kommer hända mycket där redan i höst.
Genom projektet “Stå upp för fotbollen” som SEF:s sponsorer varit med och finansierat i flera år så vill man stötta det goda supporterskapet, bland annat bortaresandet.
– Vi har försökt hålla uppe det här med bortakortet (ett säsongskort för bortamatcher, infördes 2012), och vi diskuterar det mycket med föreningarna. Men det är inte så handfast att vi beställer bussar och annat. Det är något som klubbarna och supporterföreningarna står för själva och det görs ett fantastiskt jobb där, säger Enquist, som också hyllar införandet av SLO:er.
– Det är ett av de bästa dragen vi gjort i svensk fotboll i modern tid – att hitta den här kanalen mellan klubbar och supportar. Det har varit otroligt viktigt i vårt arbete med att förbättra och skapa en ännu bättre kontakt mellan klubbarna och vårlevande supporterkultur.
Hur viktigt är det här för läktarkulturen i stort?
– Det är en jätteviktig del. Det har varit lite kritik mot bortaresandet, och röster har t o m höjts för att förbjuda det. Det har funnits exempel där det blivit stökigt, och då har man sagt att det är bortaresandets fel. Och det tycker vi inte stämmer. Ett exempel som många lyfter fram är Helsingborg-Djurgården vid premiären i fjol. Det fanns en mängd olika faktorer som spelade in för att skapa händelseförloppet denna tragiska helg, men det är inte själva bortaresandet i sig som skapar problemet.
– Men jag tycker att vi börjar se en attitydförändring här. Vi har sett initiativ där klubbarna gått in och sponsrat bussar och liknande. Det sker en del andra roliga grejer, Häcken har sin bortakiosk på nya Bravida Arena. Där man målar om kiosken efter bortalagets färger i varje match och lyfter fram traditioner och positiva värden för motståndarna. I Gävle finns en fantastisk dialog med polisen inför bortaresandet. Det görs väldigt många bra saker därute. Vi är inne i en trend där det blir tydligare och tydligare hur viktigt supporterskapet är för oss i fotbollen. Vi tillhör samma familj, så att säga. Och vi kommer göra allt vi kan för att förstärka det.
Den här artikeln handlar om: