PÅ FD: Matchen som ska ge Bajen rekordpublik: “Vi har fiskat ut dammen lite”
Hammarbys allsvenska genrep på Tele2 Arena blir mot en motståndare vi vanligtvis inte förknippar med försäsongsmatcher. Iranska storklubben Esteghlal gästar i slutet av mars. En motståndare vald med omsorg – förhoppningen är att matchen kan få en ny publik att få upp ögonen för Bajen:
– I det här läget får man se sig om efter andra demografiska grupper och vi har en stor andel utlandsfödda i söderort som vi kanske inte ännu lyckats nå ut till, säger klubbens biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
Hammarbys genrep har de senaste åren innefattat matcher mot lag från den finska ligan; IFK Mariehamn, TPS Åbo, Inter Åbo och HJK Helsinki. I fjol spelades genrepet mot Brann från Norge.
I år blir det ett annorlunda motstånd. Iranska storklubben Esteghlal Teheran kommer på besök till Tele2 Arena den 25 mars. En välmeriterad motståndare rent sportsligt, med flera ligatitlar, segrar och deltagande i Asiens Champions League.
Men matchen handlar också om att bygga Bajens varumärke och hitta ny publik. Det har tidigare berättats om hur Hammarbys ledning besökt Iran och Esteghlal, en klubb med en arena som tar närmare 100 000 åskådare.
Idén att möta en iransk klubb föddes när svenska landslaget tog emot Iran på Friends Arena i slutet på mars förra året. En match som till skillnad från många av landslagets träningsmatcher på Friends blev en riktig publiksuccé.
– Vi kan se genom olika undersökningar och det arbete vi gjort att vi lyckats locka en väldigt stor del av de fotbollsintresserade i söderort. Att få dem att gå till våra matcher inte bara enstaka gånger utan återkommande. Många som tidigare besökt enstaka matcher är nu årskortsinnehavare, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FD och fortsätter:
– Så den dammen har vi mer eller mindre fiskat ut. Sedan kommer vi självklart jobba mor den publikbas vi redan har även fortsättningsvis. Men i det här läget, då får man se sig om efter andra demografiska grupper och vi har en stor andel utlandsfödda i söderort som vi kanske inte ännu lyckats nå ut till.
Ni fick inspiration till den här matchen efter landskampen mellan Sverige och Iran?
– Ja, det stämmer. Sverige-Iran var en match med väldigt mycket människor man vanligtvis inte ser i publiken på en fotbollsmatch. Det var till exempel väldigt många kvinnor med bakgrund i Iran som ju är ett land där kvinnor inte tillåts gå på fotboll. Vi har ju redan nu en stor grupp människor i Stockholmsområdet och i Sverige med bakgrund i Iran, och den här matchen är en del i att försöka nå ut till dem.
Men även matcher mot lag från andra länder med koppling till Sverige är aktuella i framtiden. I första hand en match varje år på Tele2 Arena under försäsongen är det tänkt.
– Vi kommer fortsätta med en match om året riktat mot demografiska grupper i södra Stockholm. Det på försäsongen då. Så minst en match varje år i alla fall, sedan får vi se om det blir fler matcher också.
I Bajens genrep i fjol mot Brann var det 3 897 åskådare på plats. Ännu har inte så många biljetter sålts till genrepet i mars, men förhoppningarna om en ovanligt stark publiksiffra för ett genrep är stora.
– Det är drygt 2 000 biljetter sålda. Men i upplägget den här gången så har vi frångått vår vanliga princip lite. Vi släpper vanligtvis biljetter till matcherna några veckor-max en månad innan match. Här släpptes biljetterna redan tidigt i december, till en match som spelas i slutet av mars. Så det är ganska hyfsat ändå, vi vet ju att det kommer säljas betydligt mer närmare match.
MISSA INTE!
– Allt om Hammarby – Gå till FotbollDirekts Hammarby-sida
– Efter rekordåret 2015 – så satsar Hammarby publikt i år
– AVSLÖJAR Hallenius nära lämna Hammarby – för Helsingborg
– Så byggde Hammarby om: ”Liknande aldrig skett”
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: