PÅ FD: Nu vill pampen in i Blåvitt igen – klartecken för ny storsatsning
FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER
Avtalet gäller under resterande del av 2015 och i ytterligare tre år.
– Det känns naturligtvis väldigt bra att Prioritet Finans åter tar plats på bröstet på en av de vackraste av alla fotbollströjor. Även om avtalet vilar på en affärsmässig grund så är IFK Göteborg laget som jag har följt sedan jag var en liten grabb, säger Prioritet Finans vd Nils Wiberg.
Skiljs – och förenas
För ett halvår skiljdes parterna. Det var slut med utbetalningar om 7 miljoner kronor årligen. Wiberg ville ha mer att säga till om men IFK:s ledning vägrade och betonade integriteten.
– Vi har hela tiden påtalat vikten att det blir rätt framför att det behöver ske snabbt, säger
IFK Göteborgs klubbdirektör Martin Kurzwelly i dag och avser jakten på en ny framträdande sponsor.
Det nya sponsoravtalet innehåller en fast och en prestationsbaserad del och är resultatet av en förhandling som pågått under våren i hemlighet mellan Prioritet Finans och IFK Göteborg. Denna prestationsbaserade del är kopplad till en utökade exponering i takt med framgångar.
“Samtal hela tiden”
Oenigheten då har i dag blivit till en komunikation med försoning.
– Vi har hela tiden haft samtal och har nu kunnat enas, framhåller Wiberg.
Samarbetet inkluderar också ungdomsakademien och aktiviteterna runt Göteborgs Nya Arena i Kviberg som invigs om en dryg vecka.
– För mig som blåvit supporter är det naturligtvis roligt om klubben vinner Allsvenskan och får spela i Europa, men en inte helt oviktig del är ändå den affärsnytta vi som stjärnsponsor kan få via vårt engagemang, säger Nils Wiberg.
Nu på samma linje
Under fyra år, 2011–2014, var Prioritet Finans stjärnsponsor för IFK Göteborg. Dagens avtal innebär att samarbetet fortsätter i minst tre och ett halvt år framöver.
– Beslutet har naturligtvis stor betydelse för IFK:s framtid. Nu har vi träffat en överenskommelse som båda parter tror på och som bygger på såväl kommersiella värden som strategiskt långsiktiga riktlinjer, säger Martin Kurzwelly.
– Tidigare i vintras valde vi att inte gå vidare på grund av affärsmässiga överväganden. Nu återupptar vi samarbetet av samma anledning.
Den här artikeln handlar om: