Pekings jättesuccé – sätter rekord efter kaxig målsättning: “Syftet att få folk att reagera”

IFK Norrköping siktar på 10 000 sålda säsongskort – en väldigt hög målsättning sett till att man snittat runt 3 500 sålda kort de senaste åren. Men Peking är regerande mästare – och det kaxiga utspelet tycks fungera. Nu har klubben slagit rekord i antal sålda kort:
– Vi har skapat en snackis här, syftet var ju att få folk att reagera. Det har fungerat. Nu har vi sålt 6 500 säsongskort, säger Mårten Jacobsson på IFK Norrköpings marknadsavdelning till FotbollDirekt.se.

Målsättningen 10 000 sålda säsongskort kommunicerades redan i mitten av december, och väckte reaktioner.

De senaste säsongerna har IFK Norrköpings säsongskortsförsäljnin brukat ligga på mellan 3 000 och 3 500. I fjol slog man rekord med 4 500 sålda säsongskort. I år är alltså målsättningen på en helt annan nivå.

Nu har Peking visserligen ett SM-guld i ryggen och en ordentlig hajp att bygga på, men ändå, 10 000?

– Det är klart att det är många som tycker att det är orimligt högt. Det har varit tanken med det här, att få folk att reagera. Och klart att vissa undrar, “har de fått dåndimpen”, säger Mårten Jacobsson på IFK Norrköpings marknadsavdelning till FotbollDirekt.se.

– Så vi har skapat en snackis här, syftet var ju att få folk att reagera. Och agera. Det har fungerat. Nu har vi sålt 6 500 säsongskort, mestadels privata. Så nu har vi ett stort fokus på företagskunder.

Att bara nå upp till 6 500 är en stor framgång. Faktum är att det är rekord för IFK Norrköping, och det med bred marginal.

– Nej det här har vi ju aldrig varit i närheten av tidigare. Vi hade runt 4 500 sålda kort förra året och det var det bästa på jättelänge. Nu har vi drygt 6 500.  Norrköping har inte varit någon säsongskortsstad på det sättet, arenan är ju också ganska stor och det har tidigare år varit ganska enkelt att kunna köpa lösbiljett på matchdagen till de flesta hemmamatcherna. Men nu är vi kanske på väg bort från det.

– Vi har några veckor kvar att sälja, ja vi säljer ju ända fram till premiären. Så vi står fast vid målsättningen på 10 000. Sedan kanske vi inte kommer nå upp till den, men vi siktar på det.

Förutom en kaxig målsättning vad gäller säsongskort, så är målen också högt ställda vad gäller de inledande hemmamatcherna. Norrköping möter i tur och ordning Kalmar, AIK och Hammarby i sina tre första matcher på Nya Parken. Slutsålt i alla tre är målet.

– Vi hade 12 000 i hemmasnitt under hösten, vi har de här tre matcherna direkt nu i år. Det vore väl tusan om vi inte skulle säga att vi ska sälja ut, med tre sådana matcher. Sedan kanske vi sagt annorlunda om vi fått en annan lottning. Med all respekt för de övriga lagen, vi hade kanske inte siktat så högt om vi fått andra lag.

– Kalmar är en premiärmatch och en hemmapremiär kan vi sälja ut oavsett motstånd. Men sedan har vi också indikationer på att det kommer väldigt mycket bortasupportrar från AIK i andra matchen. De har Östersund som första bortamatch, en lång resa och det är många som kanske inte kan åka på den. Då blir matchen mot oss lite som den egentliga bortapremiären. Hammarby kommer ju också alltid med väldigt mycket folk. Vi tycker att det är en rimlig målsättning.

MISSA INTE! 

Allt om IFK Norrköping – Gå till FotbollDirekts IFK Norrköping-sida
Skarpa målsättningen för Peking – ska ta vara på hajpen
Ingen islänning – men ändå ny striker in till Norrköping?

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
TWITTER
FACEBOOK
INSTAGRAM

ELITEFOOTBALLSveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: