PÅ FD: Slår AIK och Djurgården – men Bajen tonar ner framgång
Hammarby har sålt över 11 000 säsongskort redan tidigt i februari – mest just nu av de stora 08-klubbarna och ett eget klubbrekord. Men någon stor satsning för att nå en jättesiffra finns det inga planer på i klubben.
– Det är inget självändamål att sälja många säsongskort. Det viktigaste för oss är att folk verkligen dyker upp på matcherna, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
Hammarby går, åtminstone än så länge, bäst av de stora 08-klubbarna när det gäller säsongskort. I söndags förmiddag släppte man upp nyförsäljningen av säsongskort och på söndagskvällen var nästan 11 400 sålda. Djurgården har drygt sålt 7 200 (uppgifter från i går måndag), medan AIK:s senast presenterade siffra från i torsdags (nästan 9 000).
Hammarby sålde i fjol 8 400 säsongskort första hela säsongen på Tele2 Arena – i år alltså hästlängder bättre. Men klubben planerar inte för någon stor satsning likt AIK:s “Vi är inte ni”-kampanj från i fjol.
Även om det kan komma att bli kampanjer från supporterhåll när säsongen rycker närmare så ser inte klubben det hela som speciellt eftersträvansvärt att sälja många säsongskort.
– Vi har en bra kommunikation med Bajen Fans och Bajenland och det är något vi vill utveckla ännu mer. Dels nu på kort sikt, men också kanske framför allt på lång sikt. Det kan komma en annan verklighet i framtiden då allt inte går lika bra som nu, och då bra att ha upparbetade kanaler, säger Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
– Men vi ser det inte som något självändamål att sälja säsongskort. Det handlar för oss om att klara budget publikmässigt, men framför allt vill vi ju ha mycket publik på matcherna, att de som köpt biljetter också dyker upp på matcherna.
Där kommer priserna på säsongsbiljetter in i bilden. Hammarbys biljettansvarige talar om en balansgång där det gäller att hitta rätt prismässigt.
– Tidigare år har vi haft en “köp tidigt-rabatt” för de som förnyar sina säsongskort innan ett visst datum, det har vi inte inför den här säsongen. Sedan ska priserna förstås ligga på en acceptabel nivå och det ska vara billigare att köpa säsongskort än lösbiljetter.
– Det handlar om att ha rätt pris utifrån intresse, och det handlar också om att inte sälja ut vår trovärdighet. Vi har en produkt som är värd att betala för. Det är inte bra att ha 16 000 sålda säsongskort och sedan så dyker det upp 12 000 personer på match en bit in på säsongen. Att dumpa priser är ingen bra idé. Man sänker värdet på den produkt man vill att folk ska tycka om.
– Och det här gäller i förstås andra änden också, att vi är rättvisa mot säsongskortinnehavarna. Vi ska akta oss för att dumpa lösbiljettpriserna för mycket, vi kan inte köra en massa kampanjer på lösbiljetter under säsong för då är vi inte trovärdiga gentemot de som köpt säsongskort.
Hammarbys säsongskortspriser inför den här säsongen varierar från 600 kronor upp till 4 500 kronor, beroende på kategori (sponsorbiljetter inte inräknade här).
– Vi hoppas och tror att vi ligger på en bra nivå, vi är inte jättedyra men inte jättebilliga heller. Det här är förstås sådant som man ständigt får utvärdera efter hand, men vi känner att vi ligger rätt här, säger Markus Nilsson.
Den här artikeln handlar om: