Storklubben kan ha rätt om “huligan-serie”: “Kan ha registrerat varumärke”

– Det beror på vad den aktuella klubben har för typ av skydd – det är möjligt att många av de största klubbarna har ett registrerat varumärke men de kan även ha ett inarbetat skydd, säger Benjamin Winsner, varumärkesjurist på Patent- och registreringsverket, till FotbollDirekt.se.

“Idrottsföreningen kommer citat: göra allt för att stoppa produktionen”, skriver “För Evigt Trogen” på sin officiella Facebook-sida. Produktionsteamet för serien gör klart att man inte tänker ge sig:

– Vi sitter på något stort. Vi får lära oss att leva med att det kommer finnas folk som motsätter sig serien, sade producenten David Hanna till FD tidigare i dag.

Frågan är om klubben har juridisk rätt att stoppa serien, alternativt ändra så att klubbnamn fingeras i serien.

– För att hävda en sådan rättighet så måste man ha ett skyddat varumärke, och det är möjligt att många av de största klubbarna har ett registrerat varumärke men de kan även ha ett inarbetat skydd, säger säger Benjamin Winsner, varumärkesjurist på Patent- och registreringsverket, till FotbollDirekt.se.

– Men rättigheten gäller bara för vad varumärket är registrerad eller inarbetad för. Ta exempelvis ett företag som säljer läskedryck. Om de endast har registrerat ett varumärke för den varan så skulle en tredje man i teorin kunna använda samma varumärke för försäljning av bildäck utan att begå varumärkesintrång. Så det beror på vad den här klubben har skydd för.

– Som ägare av ett varumärke har du ensamrätt att i näringsverksamhet att använda det kännetecknet. Men om man nämner kännetecknet i till exempel en film, är det intrång då? Det hänger förmodligen ihop med vad kännetecknet är skyddat för. Det finns en viss möjlighet att referera till andras varumärken, om man anses ha skälig anledning till det.

Även om man inte har registrerat sitt varumärke för exempelvis tv-produktioner så kan man hävda att man har ett varumärke som är så inarbetat att alla känner till det och att det därmed omfattar skydd för tv-produktioner.

– Om man som varumärkesinnehavare anser att någon begår ett intrång, och kan parterna inte komma överens om någonting sinsemellan, så är det upp till domstolen att ta ställning till om det har begåtts ett intrång. Processen är dock mer komplicerad och resurskrävande om man inte har en registrerad rättighet.

– Det skulle till exempel kunna vara ett smeknamn eller en referens som man hävdar är så allmänt vedertagen att alla kopplar det till ens klubb och som då uppfattas som ett kännetecken för klubben. Då får man försöka bevisa det på olika sätt, med till exempel en marknadsundersökning.

Nu kommer seriens produktionsteam träffa den berörda klubben för att diskutera det hela nästa vecka.

– Det är väl ingen part som vill gå till domstol om man inte behöver, det kostar pengar för bägge parter oavsett sida, och även om man har kött på benen och känner att man har ett solklart case så är det en process som är resurskrävande. Nu är det svårt att ta fram statistik på hur många som gör upp i godo, eftersom det sällan blir känt. Men det är nog väldigt vanligt. På rak arm kan jag inte påminna mig om ett liknande fall som prövats i domstolen.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: