Supporterkampanjen öppnar för allsvenska nyförvärv: “Vi har en tydlig plan på hur vi vill bygga laget”
Örebro SK har en stark säsong bakom sig, och för att vässa truppen ytterligare genomförs en kampanj för att få supportrarna att bidra ekonomiskt till framtida nyförvärv. Redan nu klassar klubbens vd Simon Åström engagemanget som en succé:
– Jag är supernöjd med resultatet hittills, säger han till FotbollDirekt.se.
I förra veckan drog Örebro igång en kampanj med syftet att få supportrarna att hjälpa klubben ekonomiskt för att få möjlighet till spetsigare nyförvärv. Målet sattes på 500 000 kronor. Endast fem dagar senare har kampanjen inbringat över 170 000 kronor som oavkortat går till att förstärka spelartruppen. Örebro SK:s vd och klubbchef Simon Åström är imponerad över engagemanget från supportrarna.
– Ja, det är verkligen en succé. Jag är supernöjd med resultatet, det är ett riktigt häftigt engagemang från supportrarna, säger han till FotbollDirekt.
Har ni planer på vem eller vilka ni vill värva för de här pengarna?
– Ja det har vi, det finns en väldigt tydlig plan på hur vi vill bygga laget. Vi vet vilka spelartyper och positioner vi vill förstärka, och också vilka spelare vi vill ta in. Här finns det självklart också olika alternativ, en plan a och en plan b och så vidare. Det vi har sagt är att kampanjen avgör vad som blir möjligt att ta in.
– Sedan beror det också lite på tidsmönster, kampanjen kan dra ut på tiden och det kan hinna hända saker innan dess. Det beror vilka pusselbitar som hinner falla på plats, fortsätter han.
Om ni inte når upp i de 500 000 som är målet, vad får det för konsekvens för rekryteringen?
– Det blir ju ändå pengar som vi kan lägga på nyförvärv och som kan göra skillnad, även om det stannar under 500 000. Men det är ju enkel matematik, vi kan locka hit bättre spelare om vi får in mer pengar.
Hur ser du på truppen som ni har idag?
– Vi har en stark trupp sett till vilket stadium på säsongen vi är i. Vi vill bygga vidare på vår framgångsrika höst, och med den fotboll vi spelar har vi bra läge att attrahera bra spelare. Vi vill ju som sagt också förstärka truppen ytterligare.
Tror du att crowdfunding likt detta exempel kommer bli vanligare inom svensk fotboll?
– Man kan se en trend i att det är många som jobbar med crowdfunding, det är helt klart på uppåtgående. Det handlar om att hitta nya sätt för supportrar att bli delaktiga. Vissa blir medlemmar, andra köper årskort och går på alla matcher, några köper souvenirer och vissa vill sponsra ekonomiskt. Man märker att crowdfunding är ett spännande sätt för supportrar att vara delaktiga, det är verkligen ett klockrent exempel på “många bäckar små”.
Åström är dock inte säker på att detta är ett grepp ÖSK kommer försöka sig på igen i framtiden.
– Vi får se om vi testar det igen i framtiden. Det gäller att prova nya grepp inom flera olika områden för att skapa en attraktionskraft och för att kunna nå fler. Detta har ju varit en succé hittills, men vi kommer inte gå ut och be om pengar för mycket. Vi kommer att utvärdera kampanjen med supportrarna för att se hur utfallet blev. Detta var från början en idé från en av medlemsgrupperna, och man märker redan att det är många som gillar den. Det är viktigt att ha en bra dialog med supportrarna, säger Åström.
Den här artikeln handlar om: