Trots sportslig dipp – AIK säljer mycket bättre
– Jag tror att vi har en övertro på effekten av sportsliga resultat. Både på framgångssidan och när det går sämre sportsligt, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.
AIK stängde i går försäljningen av säsongskort på långsidorna, och i dag öppnade lösbiljettförsäljningen till hemmapremiären mot Sirius. 16 350 biljetter är redan sålda till premiären och mer än hälften av biljetterna har alltså gått åt.
Det finns säsongskort kvar på vissa sektioner med månaden kvar till allsvensk premiär. Men i nuläget ligger AIK redan klart bättre till försäljningsmässigt än vid motsvarande tid i fjol.
– Hela norra övre och övre kant, hela familjeläktaren och klubbstolar, samt guldkortet, det är det som finns kvar. Vi har sålt strax under 11 000 nu, säger Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.
– Vi ligger lite mer än 2 000 över samma tid i fjol, jag tror det var 8 900 någonting i början på mars förra året.
2018 tog AIK SM-guld medan 2019 blev en besvikelse, med fjärde plats och tidig exit i Europaspelet. Men nu alltså en klar uppgång i försäljningen. Etage 3 har tagits bort och maxkapaciteten kommer att vara runt 30 000 på Friends Arena. Och försäljningstakten är hög.
- Det är frukten av ett hårt arbete. Vi har varit ganska konsekventa i vår marknadsföring en längre tid, vi har arbetat tydligt med vår kommunikation och marknadsföring. Och man märker till exempel när vi har ett tak på norra, då köper folk fortare, för att årskorten riskerar ta slut annars.
Hur viktigt är egentligen de sportsliga resultaten för försäljningen? Fredrik Söderberg anser att många drar alldeles för stora växlar på hur det går sportsligt i förhållande till biljettförsäljning.
- I grunden handlar det om att folk går på fotboll för att umgås. Jag tror att vi har en övertro på effekten av sportsliga resultat. Både på framgångssidan och när det går sämre sportsligt. Om vi hela tiden ska förhålla oss till sportslig prestation så kommer vi inte komma vidare i vårt arbete. Vi måste försöka öka biljettförsäljningen oavsett.
- Det inte så att AIK alltid legat i topp alla år, eller att vi alltid legat i botten heller för den delen. Ett SM-guld som vi tog 1998 skiljer sig jättemycket från när vi tog guld 2018. Det är klart att det har hänt mycket under de här åren som gått däremellan de två gulden som inte har med sportsliga resultat att göra. Man lever väldigt mycket här och nu, och då tror man att det senaste sportsliga resultatet är det som sätter hela tonen för om folk vill gå på matcher eller inte. Och så är det inte.
– Jag tror att i långa loppet är supportrar vanedjur. Det finns ett högre ändamål med att gå på fotboll än att bara uppleva resultatet. Vi vill ha den euforiska lyckan vid en seger men den är på sätt och vis beroende av den smärtande förlusten för att vi ska känna den lyckan.
En annan faktor som kanske borde tala mot fler sålda säsongskort är polisens villkorstrappa, där bland andra AIK fick se publikneddragningar under fjolåret. Redan i cupen i år har polisen delat ut sådana restriktioner till arrangörer.
- Jag tror att sånt här får supportrar att sluta sig samman. Det är oerhört svårt att jobba i den motvind som villkorstrappan skapar. Samtidigt upplever jag en stark förståelse för oss som arrangörer, från supportrar. Och det är något som verkar ena supportrarna över laggränserna också.
Den här artikeln handlar om: