Utan storpubliken ingen Hallenius-värvning? Här talar Bajen-basen ut om miljonerna
ÅRSTA. Hammarbys publiksuccé ger klirr i kassan. I tisdags kom siffror för 2014: 3,2 miljoner kronor i vinst, och ett eget kapital på närmare 7 miljoner. Klubbens vd Henrik Kindlund är stolt och glad, men han gör också klart:
– 7 miljoner i eget kapital, det är jättelite. En klubb som Hammarby bör ligga på åtminstone 30 miljoner i eget kapital, säger Kindlund till FotbollDirekt.se.
3 244 000 kronor i vinst och en omsättning på 64 497 000 kronor.
Siffror i årsredovisningen 2014 som Hammarby gick ut med i tisdags. Ett resultat som gläder vd:n Henrik Kindlund. Inte minst då klubben inte gjort några större spelarförsäljningar utan istället värvades flera spelare in och tränarstaben förstärktes.
Men ett publiksnitt på 20 451 i fjol, och det är den i särklass främsta orsaken till resultatet, säger vd:n.
– Det är jättebra och otroligt skönt för oss, att göra ett ekonomiskt resultat som ger oss massa möjligheter, säger Kindlund till FotbollDirekt.se.
Hur mycket har publikintäkterna gjort för det här resultatet?
– Det är jätte-jättemycket. Det som gjort att vi har fått ett överskott här, det är ju biljettintäkterna. Sedan har vi haft bra intäkter på souvenirförsäljningen också. Det har också bidragit, men det är biljettintäkterna som är motorn.
– De här biljettintäkterna vi hade förra året, de gjorde ju att vi kunde förstärka truppen utöver budget ganska mycket. Vi plockade in tre spelare utöver budget och en assisterande tränare, Patrik Hansson. Vi kunde göra investeringar i andra saker också. Och ändå göra ett så bra ekonomiskt resultat.
– Så det är jättebra. Man ser också effekterna nu av vår nya arena här, rent ekonomiskt också, så är det ett jäkla lyft för klubben. Vi har precis börjat också. Så fortsätter vi att göra bra saker där så kommer vi förmodligen kunna ha rätt bra intäkter över tid också.
Investeringarna i fjol med spelare och tränare, var det utifrån att ni såg tendenser ekonomiskt redan förra året, att ni kunde göra det?
– Alla tränare vill nog förstärka truppen tror jag. Det är väl kanske Real Madrids tränare som inte har de behoven. Men sedan är det också så, som Linus (Hallenius)… det var ju inte en värvning som vi gjorde för 2014, utan för 2015. Det var verkligen en investering. Vi hade möjligheten att göra det, när han fanns tillgänglig.
– Och det är litegrann det som är uppsidan med en hyfsat stark ekonomi, det är ju att man faktiskt kan agera och göra bra affärer när de dyker upp. Så det har varit en jäkla uppsida för oss.
Hade ni kunnat göra den affären ett år tidigare?
– Det hade nog varit tufft för oss. Då var han inte riktigt tillgänglig på samma sätt heller.
Ponera att han varit tillgänglig då?
– Nja, tveksamt. Då hade vi fått ta risker på ett helt annat sätt. Nu plockade vi i och för sig in folk den sommaren också, så man ska väl aldrig säga aldrig. Men, ja, det är väldigt positivt.
Hammarby har gått från 3,7 miljoner till knappa 7 miljoner i eget kapital. Något som också signalerar att klubben inte mått så bra ekonomiskt sett till sin potential, menar Kindlund. Omsättningen, 64 miljoner, är också långt från allsvenska toppklubbars. Malmö FF hade hela 358 miljoner i omsättning 2014 – andra exmpel: AIK 146 miljoner och Elfsborg 120 miljoner.
– Vi har haft eget kapital i på de nivåerna tidigare. När det var? Det är ju ett tag sedan. Men det är fortfarande så, 7 miljoner i eget kapital, det är jättelite. En klubb som Hammarby bör ligga på åtminstone 30 miljoner i eget kapital. Men man får ta det i steg.
– Och det ser man ju, de klubbarna som har eget kapital på den nivån, det är ju spelarförsäljningar det handlar om, och så Malmö nu med Champions League. Att bygga upp ett eget kapital på 30 miljoner med biljettintäkter… det är en tuff utmaning alltså.
Man måste sälja ut Tele2 i alla matcher i typ fem år framöver?
– Ungefär så. Så den är ju jättesvår. Men det blir en väldigt bra grundekonomi av publikintäkter. Om vi tittar på klubbens ekonomi utöver spelarförsäljningar och spel i Europa, så ser det ju ut som att vi faktiskt kan gå plus på själva driften.
– Och det är det inte många klubbar i svensk fotboll som gör. Utan gör man plusresultat, då är det tack vare spelarförsäljningar eller Europaspel. Så där tycker jag att… det är rätt starkt alltså. Kan vi göra lite spelarförsäljningar på det och på lite sikt ta oss ut i Europa, då ser det jäkligt positivt ut. Då ska vi kunna bygga upp de här 30 miljonerna i eget kapital.
Det måste vara en trygghet samtidigt, att inte vara beroende av att sälja spelare?
– Ja absolut. Det var ju den positionen Hammarby tyvärr hamnade i under de sista åren i allsvenskan: man fick inte riktigt ihop driftsekonomin, och då var man tvungen att sälja sina bästa spelare för att få ihop det ekonomiska resultatet. Så kan man inte hålla på över tid, då hamnar man i superettan till slut. Det är inte svårare än så.
– Så där ska vi absolut inte hamna, utan säljer vi spelare så ska det gå till investeringar och eget kapital. Bygga upp en kassa.
Souvenirförsäljningen som nämndes bredvid publikintäkterna… man får intrycket av att souvenirförsäljning inte är någon större affär för svenska klubbar?
– Vi har ju ett avtal med Intersport där de säljer souvenirer, vilket gör att vi kommer åt deras distrubitionsnät, plus att de sköter logistiken.
– Det där är inte lätt, tjäna pengar på detaljhandel och att sälja kläder… det är svårt alltså. Vi driver ju inte det själva längre, vi har ju haft egen butik och egen merchandiseverksamhet. Men det är jättesvårt att få någon riktigt lönsamhet i det. I bästa fall så kanske du går 100 000-200 000 plus på merchandise, det är ungefär där det ligger för svensk idrott. Medan vi tjänar helt andra pengar nu i och med Intersportavtalet.
Hur mycket handlar det om, miljonbelopp?
– Ja, det är en bra bit över en miljon. Så det har också varit väldigt bra. Men som sagt, det är biljettförsäljningen som är den tunga motorn.
På sponsorsidan, hur ser det ut där? Sitter ni i en bättre sits där nu?
– Ja, vi har dragit in 65 nya sponsorföretag sedan i november. Företag som inte sponsrade oss 2014. Vi tror att det kommer landa någonstans mellan 90 och 100 nya företag. Sedan är det blandat, det är en del som är större och sedan är det många som är lite mindre.
– Men det är klart att det är väldigt positivt. Jag menar, för de flesta (klubbar) så står ju den affären mer eller mindre still eller till och med minskar. Så att få in 100 nya sponsorer, det är bra.
Hur såg det ut inför fjolårssäsongen?
– Vi kanske fick in ett 30-tal nya då. I och med att vi fick in Mats (Jingblad) och Nanne (Bergstrand) så blev det ju en positiv effekt redan 2014. Sedan hade det en hel del med arenan att göra också, det är helt andra utrymmen och exponeringsmöjligheter för sponsorer. Så det är också en positiv utveckling.
I fortsättningen, hur mycket vill och vågar ni investera? Vågar ni tro på ett lika bra år publikmässigt?
– Nej men vi ser ju, det är 8 000 sålda till cupmatchen på söndag redan nu. Det kan kanske bli uppemot en 15 000 där. I en cupmatch mot Landskrona i mars, det är rätt bra alltså. Och vi har sålt över 13 000 säsongskort. Det är ett jätteintresse.
– Och det kommer inte försvinna över en natt heller. Utan det finns där, folk är nyfikna och tycker att det här laget och truppen ser jävligt spännande ut. Nej, det ser bra ut för Hammarby.
Den här artikeln handlar om: