AIK har Sveriges starkaste varumärke – “AIK påverkas inte lättvindigt”
För nionde året i rad har tidningen Sport & Affärer genom undersökningsföretaget Demoskop tagit fram en ranking på de starkaste varumärkena inom svensk idrott. Trots att Djurgården vann SM-guld, Malmö FF är Sveriges flaggskepp i Europa och Hammarby spelar inför fulla hus – så är det fortsatt AIK som är starkast varumärke.
– Jag är inte förvånad att vi ligger i topp. Vi har ett oerhört starkt medlemsengagemang och vårt marknadsarbete har varit bättre än någonsin de senaste åren, säger AIK:s biljett- och marknadschef Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.
SM-guld 2018 men utanför topp-3 i allsvenskan 2019.
Trots vikande sportslig framgång så står AIK sig starkt när det kommer till idrottsklubbars varumärken. För nionde året i rad har Sport & Affärer, tillsammans med Demoskop, gjort en undersökning på vilka klubbar som har det starkaste varumärket inom svensk idrott. På topplistan för 2020 finns elva ishockeyklubbar, sex fotbollsklubbar och tre flersektionsföreningar.
En av dessa är AIK som behåller sin plats som ohotad etta när det kommer till varumärkets värde, enligt Demoskops undersökning. Men siffrorna dalar. Från 20,2 procent till 14,4 procent. Trots det behåller AIK sin ledning före Malmö FF, Djurgården och Hammarby.
– Reflektionen är att det ligger i linje med vårt hårda arbete. Vi har ett oerhört starkt medlemsengagemang och starkt marknadsarbete, säger Fredrik Söderberg, biljett- och marknadschef i AIK Fotboll, till FotbollDirekt.se.
Hur ser du på att ni trots ett svagare år sportsligt rankas högre än andra klubbar?
– Att ett varumärkesarbete är väldigt långsiktigt. Synen på ett varumärke påverkas inte lättvindigt av enskilda kortsiktiga tendenser och resultat.
I den senaste undersökningen från EY "Hur mår svensk fotboll 2018" (för räkenskapsåret 2018) så var det dock Malmö FF som var överlägsen etta när det kommer till sponsorintäkter. 70,3 miljoner kronor i intäkter jämfört med AIK:s på 38,8 följt av Hammarby (34,5) och IFK Göteborg (33,4). AIK landade för 2019 på en sponsorintäkt på 33,5 miljoner kronor. Varför är glappet så stort till MFF - är det så att AIK inte maximerar sin potential? Fredrik Söderberg vill bara jämföra med sin egen klubbs siffror och ser hur klubben tar kliv i rätt riktning.
– EY:s mätning är tvärtom mer kortsiktig från år till år. Och i den vann vi årets affärsteam 2018 med starkast tillväxt. Jag tror att vi har en högre potential till intäkter från sponsorer, det vore oklokt att tänka annorlunda, men vi är mitt inne i en stark kommersiell tillväxtresa både på företags- och privatmarknad.
– Absolut så har Malmö en växel högre än övriga, men vi har haft våra bästa år 2018 och 2019 och vi ser att vi aldrig tidigare legat så bra till inför en säsong som 2020 när det kommer till kommersiella intäkter. Det är mer nyttigt att titta på hur vi kan slå oss själva än att stirra blint på vad Malmö gjort och inte gjort. Potential finns till mer, men vi har tagit stora kliv de sista fem åren, avslutar han.
Nedan ser ni undersökningen från Sport & Affärer, gjort av Demoskop.
Den här artikeln handlar om: