Vill revidera ”SM-guld 2021”-målsättning – nya Blåvitt-basen om klubbens ekonomi
Max Markusson kom in som ny klubbdirektör i IFK Göteborg i våras – Markusson är gäst i det senaste avsnittet av Blåvittpodden, där han får frågor om bland annat målsättningen om att vinna SM-guld 2021, och klubbens ekonomi:
– Man har gjort sig alldeles för beroende av att köpa och sälja spelare. Det finns inga garantier i det, säger Markusson i Blåvittpodden.
Martin Kurzwelly fick lämna jobbet som klubbdirektör i IFK Göteborg i december 2015, och det dröjde nästan 2,5 år innan en permanent ersättare kom in. I våras anställdes Max Markusson som ny klubbdirektör. Markusson kom från ett jobb som evenemangschef på Göteborg o Co, och han har även en bakgrund som vd för tidningen Faktum.
Det var i slutet av april som Blåvitt presenterade Markusson, och han har med andra ord varit på jobbet hos IFK i knappt fyra månader. Markusson gästar det senaste avsnittet av Blåvittpodden, där han delar med sig av sina tankar och intryck från första tiden i klubben.
Blåvitts ekonomiska situation är något som diskuteras flitigt och kommer upp i media med jämna mellanrum. Markussons analys av läget är att klubben gjort sig beroende av spelaraffärer.
– Man har gjort sig alldeles för beroende av att köpa och sälja spelare. Det finns inga garantier i det. Vilket gör att man tappar din långsiktighet i din ekonomiska planering, säger han i podcasten.
– Sedan har man till viss del lyckats, under årens lopp, göra några riktigt bra försäljningar, Pontus (Dahlberg) nu senast till exempel, Marcus Berg och så vidare… men i min värld så går det inte att bygga en långsiktighet på den typen av ekonomisk struktur. Det tror jag är en viktig del i när man berättar ”hur mår IFK Göteborg ekonomiskt”.
– Det är inget som har skett de senaste åren. Utan när jag tittar på de siffrorna jag fått till mig, så handlar det om ett konsekvent ekonomiskt ”mindset” under de tio senaste åren. Om inte ännu mer, det vet jag inte. Men minst tio år. Där man känner press och tryck utifrån, att ”nu ska vi fanimig vinna”. Då investerar man i ett antal spelare. Vissa faller ut väl, andra inte. De som inte faller ut väl lyckas man inte ”sälja av”.
Hur man ska göra för att komma ur den situationen? Markusson menar på att det går att göra mycket mer på sponsorsidan.
– Jag tror att vi kan få en ytterligare utväxling kring vårt CSR-arbete, där jag vet att en många stora, internationella företag är extremt intresserade av att komma in i Göteborg. Göteborg är en fantastisk marknad nu, med ett enormt utvecklingssprång, man ska investera 1000 miljarder, det låter nästan som något ur ”Pippirull”, men det är så mycket pengar som ska in i infrastrukturinvesteringar här under de kommande 20 åren. Och den marknaden är alldeles för liten bara för Göteborgsbaserade företag.
– Jag tror att om vi lyckas förmedla en bild av de kärnvärdena den här klubben står för, med en ambition att nå högst upp rent sportsligt… där tror jag att vi kan skapa en helt annan långsiktig stabilitet som inte är beroende av att vi måste sälja får bästa spelare, efter en eller en och en halv säsong.
IFK Göteborg slutade tvåa i allsvenskan så sent som 2015, och året efter det så slutade man fyra. Nu ligger Blåvitt elva i tabellen, och SM-guld eller toppstrid känns långt borta. Förra hösten så kommunicerades en målsättning om att vinna guld 2021 – det var innan Markusson kom in som klubbdirektör, och han tycker att man ska omformulera en sådan målbild.
– Vi kommer skapa en förändring, vi kommer skapa en tydlighet. Vi kommer förmodligen att uttrycka en tydlig målbild som är långsiktig. Det har florerat det här om ”vinna SM-guld 2021”.
– I min värld… jag vet inte vad som låg bakom att man uttryckte den målsättningen. Men om man gör det, så gäller det att man har jäkligt väl på fötterna och förklarar ”på vilket sätt ska vi nå det?” Hur ska vi göra för att vinna SM-guld 2021. I min värld är det strategierna bakom. Jag tror att man snarare kommer uttrycka målsättningar som är ”hur kan vi vara med och alltid konkurrera om ett SM-guld”.
– Och då menar jag inte bara ett år, utan hur kan vi vara det år ett, två, tre, fyra, fem och så vidare. För jag tror att det är där förväntansgraden är, att man ska vara däruppe. Men då blir den stora frågan, när sker det stora hoppet från den tabellplacering vi ser i dag, fram till den målsättningen. Och det är det jobbet som vi ska göra nu i höst.
Den här artikeln handlar om: