PÅ FD: Allsvenska fansens nya maktmedel? – Swish-succé gav nyförvärv
Anrika Västerås SK har det tufft både sportsligt och ekonomiskt. Sist i Division 1 Norra och klubben räddades från konkurs i vintras. Men ett nydanande supporterinitiativ ger hopp om framtiden för klubben. Supporterinsamlingar via mobilappen Swish har gett bland annat två nyförvärv i sommar. En ny form av interaktiv crowdfunding:
– Jag skulle vilja kalla det här för Supporterstöd 2.0. Förr om åren vädjade klubbar på hemsidor, man stod med bössor på hemmamatcherna. Det här är mer interaktivt, säger initiativtagaren Anders Tengström till FotbollDirekt.se.
I vintras räddades Västerås SK från konkurs genom att supportrar samlade in pengar, samt genom ett nytt samarbete med klubbens bandysektion.
Men situationen är fortsatt tuff, också på planen. VSK, i superettan så sent som 2011, och med fyra säsonger i allsvenskan (senast 1997) och ligger sist i Division 1 Norra.
Det har inte funnits några pengar att värva spelare för i sommar, men nu har ändå två spelare på kort tid kommit in (mittfältaren Eduard Zuta och anfallaren Karwan Safari).
Anledningen? En ny form av supporterinsamling med hjälp av mobilappen Swish.
“VSK Swish” startades i våras och har förutom de två nyförvärven även bidragit till flera saker. En flygresa till en viktig bortamatch mot Piteå – klubben hade inte råd med flyg, utan såg ut att få göra en tung bussresa (87 mil enkel resa) men fansen samlade snabbt in 50 000 kronor.
Därefter har tre till kampanjer körts: en till ett nytt omklädningsrum för ungdomslaget (för 25 000 kronor), dels till souvenirer klubben inte hade råd att köpa in (för 30 000) och så nu de två nyförvärven (över 100 000 kronor har samlats in för nyförvärv).
Initiativtagaren till VSK Swish heter Anders Tengström. VSK-supporter sedan barnsben, han började gå på matcher redan på 70-talet. Men sedan 20 år tillbaka utflyttad till Stockholm har han följt laget på distans.
Idén med VSK Swish har lett till att han nu nominerats till “Årets fan”, en tävling där bettingsajten Unibet utser årets supporter i Sverige.
– Jag kände det i vintras, att jag måste göra någonting. Det var konkurshot, och samtidigt tillträdde en ny styrelse. Det har varit lite si och så med styrelserna tidigare, men det här var seriösa och bra människor som kom in. Då kände jag att det var dags, säger han till FotbollDirekt.se och fortsätter:
– Att supportrar samlar in pengar till sin klubb är ju i sig inget nytt. Givet att det är ekonomisk kris i en förening så är det väldigt vanligt att man vänder sig till supportrarna. Men jag har en personlig erfarenhet av crowdfunding sedan tidigare, på olika sajter. Så jag tänkte att vi prövar i alla fall och ser hur responsen kan bli. Jag skulle vilja kalla det här för Supporterstöd 2.0. Förr om åren vädjade klubbar på hemsidor, man stod med bössor på hemmamatcherna. Det här är mer interaktivt.
Anders Tengström har hand om VSK Swish:s facebook-sida, där insamlingen ständigt uppdaterats och där andra supportrar kan interagera, pitcha idéer och diskutera.
– Det ska vara enkelt, och swisha är enkelt. Att skicka en hundralapp går på tio sekunder. Sedan handlar det om att knyta det till klubben. Att man swishar till exempel 1904, året då klubben bildades. Det är många som swishar på fredag-lördagkvällar när man tar en öl. Sedan hetsar man andra att swisha genom att lägga upp bilder på facebooksidan. Folk har bildat swish-lag, som tävlar om vilka som swishar mest.
– Sedan är det många som hört av sig med idéer, som “kan vi inte göra så här”. Vi har en kille som har skapat en egen sida, han kallas för Swish-aktivisten. Han går omkring i en mask, han har varit nere på träningarna nu i veckan och gett nyförvärven Swish-tröjor. Det är hans helt egna grej, inget jag pratat med honom om.
Känner du till någon annan klubb någonstans som testat något liknande?
– Nej, jag känner inte till någon. De flesta klubbar i Sverige använder sig av något som heter foreningsinsamling.se. Ett företag som hjälper klubbarna att sjösätta allting och tar 6-8 % av intäkterna. En klassisk crowdfunding helt enkelt. Men det är inte interaktivt.
Själva tillvägagångssättet, att använda sig av Swish, är förstås något som ligger i tiden och som för eller senare skulle komma att testas i sådana här sammanhang.
Sedan Swish lanserades som mobilapp i slutet av 2012 så har den snabbt blivit ett mycket populärt verktyg för pengatransaktioner. Det som framför allt lyft insamlingarna och skapat engagemang är interaktiviteten via facebook-sidan, säger Tengström.
– För föreningar så är sponsorer viktigast, och de langar in pengar one-way. Det kräver inget från föreningen när man väl fått in pengarna från en sponsor, då är det liksom klart. Jag tror att man har tänkt likadant kring supporterinsamlingar. Man lägger upp en grej på sin hemsida, kanske att man lägger in en liten film bredvid. Sedan är det inte mer.
– Skillnaden är att vi tigger med stil och klass (skratt). Det är tiggeri, men vi gör det tillsammans. Här delar vi bördorna.
Kampanjerna är avgränsade till en i månaden, och hittills har fyra kampanjer körts, var och en med ett tydligt syfte och klart slutdatum. Något som också är avgörande för att nå resultat.
– Supporterinsamlingar har tidigare ofta handlat om att man går ut med något övergripande budskap, ofta något i stil med “var med och rädda klubben”. Ibland finns det inte ens något givet slutmål, det blir vagt. Här är det kampanjer som är avgränsade i tid och rum. Som till att värva spelare, pengar till souvenirer och så vidare.
Samtidigt som de kampanjer man kört hittills har varit succéer, så finns det fortfarande en del kvar att göra, säger Anders Tengström. En bredare bas som återkommande bidrar är ett måste på sikt.
– Crowdfunding handlar om att bredda massan, över tid så kan man inte ha 100 pers som swishar, man måste ha 500 -1 000 som gör det. Har man det så är bollen i rullning, det är något som gör skillnad över tid. Så vi är uppe i runt 300 personer som swishat hittills, jag skulle vilja ha några hundra till. Då blir det lite mer självgående. Nu finns det folk som stoppar in en tusenlapp på en gång, men man kan inte förvänta sig att de ska göra det för all framtid. Det är hela idén med crowdfunding. Man ska inte betala en tusenlapp, man ska lägga en femtiolapp, en hundring… idén är att många ska betala, det går inte ut på att en enskild person ska lägga en miljon.
– Att hardcoresupportrar swishar är en sak. De kommer swisha ändå, oavsett hur det sköts. Men de som är i utkanten; västeråsare, allmänt idrottsintresserade… vi måste komma åt dem. Och det har vi har prövat i den här senaste swishen vi har tävlingar med ganska fina priser: en helkväll på den finaste restaurangen i Västerås, matkassar, presentkort i olika affärer till exempel. Du kan inte bara be folk om pengar hur länge som helst, till sist kommer de tröttna. Man måste erbjuda något tillbaka.
Anders Tengström återkommer till mervärdet, den samlande kraften i den moderna typen av supporterinsamlingar via sociala medier.
– Den stora grejen med det här är att supportrarna kommer samman. Man kan dela saker. I dag var det en kille som hörde av sig och erbjöd sig fixa 100 klistermärken, jag känner inte honom sedan tidigare. Man skapar en vi-känsla som i längden faktiskt är viktigare än att få in pengar. Det här är något som man inte får när man lägger ut någonting på klubbens hemsida och sedan stannar det där.
– Här ser man direkt på facebooksidan, att “jag har swishat 100 kronor, men det har kommit in 3 000 i dag”, så man ser att vi gör det tillsammans. För vi uppdaterar sidan hela tiden. Vi har märkt det speciellt efter senaste kampanjen, värvningsswishen, att nu märker folk av det på stan. Det har blivit snack om det här. Så det här kan säkert hålla på i många år, det är inget man känner att det finns något definitivt slut för.
Ja, ponera att ekonomin är sanerad om några år, den är okej utan att klubben för den skull är rik… det är svårt att dra gränsen för när ekonomin är “okej nog”, och det här har spelat ut sin roll? Behöver det ens göra det?
– Jag tänker så här: Det är inte så roligt att swisha pengar till sånt som ska rymmas i klubbens budget. I grunden ska det handla om något positivt. Först och främst ska klubben vara skuldfri, och det kan inte den här swishen åstadkomma. Men man skapar en buzz. Sponsorerna märker att det finns människor som bryr sig, då blir de själva mer engagerade och benägna att vara med. Det ger ringar på vattnet ut till det större sammanhanget.
– Så i så fall skulle jag vilja ägna mig åt något positivt: något som kanske betalar delar av spelarnas löner, “vem ska få äran av att del av swishen den här månaden”. Till exempel. När man kommit till det stadiet så ska det handla om sådant som ytterligare stärker föreningen. Det ser jag framför mig i framtiden.
Kan ni redan nu se att fanbasen har växt i och med det här… har VSK fått fler fans?
– Nej men det här kommer att göra att det blir så. Vi har bara hållit på fyra månader. I slutet av året kommer vi ha fler medlemmar. Det här är någonting positivt, kul, spännande, som samlar människor. Positiva nyheter kommer få effekt, det ger ringar på vattnet.
Initiativet kommer från supporterhåll, hur ser klubbens åtaganden ut?
– Det handlar ytterst om behoven föreningen har. Så det är föreningens styrelse som får bestämma målet för varje kampanj, alla de saker som vi samlat pengar till tidigare. Det är de som bestämmer, inte jag eller någon annan supporter. Vi går inte in och styr det. Vill de ha en styrelseresa till Barbados… nu kommer inte det hända förstås, men det ska vara dem som sätter upp målet för vad pengarna ska går till, och vi lyssnar på dem och försöker uppnå det målet.
– Sedan är det en VSK-kampanj, och vi har klubbloggan på facebook-sidan. Jag gör det här i VSK:s namn även om det är jag, en vanlig kille, som gör det. Utöver mitt supporterskap så har jag inga andra åtaganden i klubben alls.
Är du överraskad över hur bra det gått?
– Nej, jag vet inte… engagemanget finns ju därute, det handlar bara om att kanalisera engagemanget. Man märker det, det är många VSK:are som bor utanför stan, jag har själv bott i Stockholm i 20 år. Men man kan se nu, det kommer in pengar från alla möjliga delar av landet, men även utomlands. Spanien, Polen, USA… det är sådant man inte hade en aning om tidigare.
– I långa loppet är engagemanget det viktigaste. Pengar kan klubbar få av sponsorer, men i långa loppet så kan man inte bygga engagemang på det. Engagemang kan man inte köpa för pengar.
Den här artikeln handlar om: