EXKLUSIVT: Derbyt mot slutsålt – uppmaningen: ”Höj biljettpriserna”
AIK är på väg mot slutsålt mot Djurgården på Friends arena.
Så mycket pengar tjänar AIK. Steg för steg intäkter, kostnader för ett derby.
Vill nu se AIK:s biljetter bli dyrare: ”Tar för lite betalt”.
Årets första allsvenska Stockholmsderby är två veckor bort, men redan nu så har AIK sålt närmare 40 000 biljetter till mötet med Djurgården.
Ett slutsålt Friends arena är att räkna med och inte nog med att det kommer bli en otrolig folkfest, det är även en otrolig kassapjäs för AIK.
Sportfinans- analytikern Dan Persson bryter här ner vad en utsåld nationalarena är värd, steg för steg.
– Om vi pratar 50 000, alltså utsålt på alla tre etagen, då kan man ju ta ett snittpris på 300 gånger 50 000, vilket ju blir 15 000 000, säger ekonomiexperten Dan Persson till FotbollDirekt.se och fortsätter:
– Sedan är ju 15 000 av de 50 000 årskortsinnehavare, så de betalar ju inte 300 spänn per match. 5000 ungefär ståplats för hemmalaget och sedan 2-3000 på andra sidan.
– Där ligger kanske genomsnittspriset på 150 kronor, ett årskort på norra stå kostar ju inte mycket mer än 1000 kronor.
– Så tar man bort årskorten så är man kanske nere på 10-12 miljoner på intäktssidan. Vilket är väldigt bra pengar.
Samtidigt som det är stora intäkter för Gnaget, så får ju inte Solnaklubben behålla allt.
– Sen försvinner det omkring 1,5 miljoner i den fasta planhyran och sen försvinner det ungefär 15 procent till, alltså 2,25 miljoner minus 1,5 miljoner som man redan har betalat. Så ungefär 2,5 miljoner i total hyra.
– Sedanhar jag inte exakt koll på fördelningen ordningsvakter och värdar, värdarna är ju i och för sig ideella, medan ordningsvakterna ska ha betalt.
– Men säg att en ordningsvakt kostar 1000 kronor i timmen och du behöver 300 stycken i totalt sett kanske fyra timmar. Så där försvinner ju en del också.
Hur mycket får man behålla en nettovinst, pratar vi typ 50 procent?
– Ja lite drygt, man borde kunna ligga på 70-75 procent nettovinst.
För att AIK skulle kunna få ut ännu mer vinst av detta, vad skulle man kunna göra då, är det ett bättre hyresavtal som behövs eller något annat?
– Min grundtes är att har man en utsåld arena så har man tagit för lite betalt.
– I branschen har man begreppet “revenue per available seat”, det är väsentligt bättre ekonomiskt, sportsligt är något helt annat, att ha 1000 färre besöker och en hundring till i snittpris.
Det kanske inte är så hållbart mot supportrarna?
– Om du tar bort ultras och ståplats - för där ska vi definitivt inte höja, av flera skäl. Mycket för att ståplats är en del av upplevelsen.
– Jag menar idag hade man kulturrecensenter som recenserade Malmö FF:s tifo, för att det var så jävla bra.
Dan Persson fortsätter:
– Men tar man bort ståplatsen, så har du oss vanliga gubbar och för oss kommer priset på en biljett, på sjätte- eller sjundeplats när det kommer till att köpa en biljett.
– Det första är konkurrensen om timmarna med andra aktiviteter, sedan kommer bekvämlighet.
– Det vill säga även om jag är en extrem AIK-supporter, som är högavlönad och bor i en fin vila ute i Nacka så vill jag inte riskera att bli sittande i en timmes bilkö för att ta mig till matchen, totalupplevelsen blir inte tillräckligt bra då.
Persson fortsätter:
– Om vi kollar hockeyn, Luleå Hockey sålde ut 20 av 26 matcher och vet du att det blir fullt, du kan du skruva biljettpriserna hela tiden, trots att dem spelade dålig hockey i år, sen är jag lite partisk i just det laget.
– Men det finns system och en enorm kunskap inom det som kallas revenue management. Det här kom ju igång i hotellbranschen och flygbranschen mycket tidigare. Idag kan ju samma hotellrum kosta mellan 300 kronor och 4000 kronor beroende på beläggning,
– Hockeyn har ju kommit längre än fotbollen vad gäller detta, mycket för att hockeyn har en beläggning som gör att man kan jobba med revenue management.
– Det krävs nämligen två saker, det ena är att du får väldigt många att boka tidigt, det vill säga att du kan förutsäga hur stor publiken kommer att bli och därifrån agera och antingen höja eller sänka priset.
– Den andra delen som krävs är en relativt hög beläggning, SHL har legat på 84-85 procent medan fotbollsallsvenskan legat på 48-49 procent och det är väsentligt lättare att jobba med prishöjningar när du ligger över 75 procent.
– Men det här är ju en vetenskap och varenda hotell som ingår någon större kedja så sitter någon med en ekonomiutbildning med revenue management och jobbar med priserna - det gör det inte på fotbollsklubbarna ännu.
Men det skulle kunna vara nästa steg för att få ut ännu mer?
– Ja, jag skulle utan problem med väldigt enkla medel höja de stora klubbarnas intäkter för biljetter med tio procent, minst. Förmodligen mer, avslutar Dan Persson.
TV:
Den här artikeln handlar om: