Ett monsterköp där tittarna är förlorarna
Nu kan Telias monsterköp av Champions League plötsligt ge dom ett övertag i den åtråvärda kampen om betal-TV-tittarna.
Förlorare? Tittarna!
Det var sista chansen för Telia att räta upp C Mores utbud av premiumsport.
SHL är en av de allra starkaste svenska rättigheterna men sträcker sig inte över hela året, landslagsfotbollen i sig lockar inte då Sveriges matcher måste gå på fri-TV och Serie A/La Liga har förvisso högljudda förespråkare men är traditionellt sett en veritabel förlustaffär för rättighetsinnehavare.
När Nent (som för de flesta alltså är Viasat) enkelt och strategiskt skickligt dribblade bort Telia i matchen om det senaste Premier League-avtalet, då fanns det bara en utväg för att ”rädda” C More.
Gå för Champions League. Och gå för knock.
Uppenbarligen lyckades det till slut och plötsligt sitter TV4/C More på en rättighetsportfölj som absolut kan betraktas som köpvärd för tittaren: SHL, Nations League, alla landslagskval, EM- och VM-slutspel och Champions League som ger såväl status som tillräckligt bra fotbollsinnehåll mitt i veckorna.
De har en kombo som ger en väldigt bra mix, de har (till skillnad från Nent och Discovery) dessutom ett starkt skyltfönster (TV4) och en inarbetad plattform (Fotbollskanalen).
Utan Champions League hade det inte varit tillnärmelsevis samma status.
Sedan är det fortfarande så att Nent har bra täckning med såväl Premier League och (snart) skidrättigheterna, men veckor med Europaspel blir de klart fattigare hur mycket man än vill vurma för nya Conference League.
Det är dock fortfarande så att Viasat sitter med marknadens bästa sändningsplattform; Viaplay är överlägsen C More och Dplay är fortfarande Discoverys stora mardröm i samband med de allsvenska sändningarna.
Tappet av Champions League har också ett starkt nostalgiskt värde. I 29 år har TV3-gemenskapen sänt turneringen och därför sätter förstås den här affären andra spår.
Rättigheter kommer och går, om det var något jag lärde mig i TV-branschen så var det den insikten, men nästan 30 år är någonting helt annat.
Jag minns när Canal Plus/C More tappade Premier League dagarna efter ett möte där Canal Plus-chef högt och tydligt inför TV4:s sportredaktion förklarat dels sin egen förträfflighet och dels vilka småhandlare Viasat var som försökte köpa PL-rättigheten, som han påstod sig ha som i en liten ask.
När det sen stod klart att Viasat vunnit striden var det en rejäl chock för alla och början till raset för Canal Plus/C More.
Jag minns också hur TV4:s VD, Janne Scherman, efteråt påpekade att "Viasat köpt rättigheten för alldeles för stora pengar och aldrig någonsin skulle kunna räkna hem det"...
De har fortfarande kvar Premier League.
Och nu säger Nents VD, Anders Jensen, exakt samma sak när de förlorat Champions League.
Utmaningen för Telia blir inte att få ihop tillräckligt bra sändningar, för de har tillräckligt stark laguppställning för att lösa det.
Däremot måste de bli lika bra på det som kallas premium-TV som Viasat varit i många år. Där har de varit överlägsna TV4-huset (som ju i sin tur är bäst på fri-TV, där TV3 inte ens ses som en värdig konkurrent längre).
Det kommer krävas framgång om det stämmer att statliga Telia lagt tre miljarder för en sporträttighet. C More måste börja leverera siffror som inte lyser klart i rött och då gäller det att vinna en hård kamp om tittarna med hjälp av Champions League.
Det kommer bli tufft.
För även om intresset för TV-sport är extremt stort i Sverige, så finns det inte oändligt med resurser ute i hushållen. Framförallt i en tid efter coronakriget.
Det är där jag menar att tittarna också blir de stora förlorarna.
Väldigt många fotbollsintresserade på normalnivå har klarat sig bra på ett eller två abonnemang.
Vill du ha allsvenskan, Premier League och Champions League från och med nästa år behöver du DPlay, Viaplay och C More.
Det kommer att bli dyrare än någonsin att ta del av all fotboll framför en skärm.
Och det är också en match som måste vinnas av TV-kanalerna och klarar alla det, då vet ni vem som har pröjsat.
Den här artikeln handlar om: