EKWALL: MÄste tÀnka ett steg lÀngre

Google news logo

Följ Fotbolldirekt pÄ

Google news

Jag har verkat i fotbollsmiljön i över 40 Ă„r, jag vet hur fel det rĂ€tt ofta kan bli med den sĂ„ kallade jargongen. 

Men jag har ocksĂ„ gjort ett 60-tal sportdokumentĂ€rer. 

PĂ„ gott och ont; det gĂ„r att vĂ€lja verklighet med hjĂ€lp av dramaturgi och ”Det vackra spelet” Ă€r inget undantag. 

”Det vackra spelet” Ă€r en oerhört vĂ€lgjord, intressant och sevĂ€rd sportdokumentĂ€r. Tveklöst en av de allra bĂ€sta jag sett i genren. Vi fĂ„r en exklusivitet i möten, ögonblick, ljud och bild som Ă€r slĂ„ende. 

Det Ă€r inget fototekniskt mĂ€sterverk, men det behövs inte nĂ€r vi fĂ„r se Odilon Kossonou sitta sjĂ€lv och plugga svenska med hjĂ€lp av en app, nĂ€r agenten Patrick Mörk besöker hans förĂ€ldrar eller sticker till farsan ”something small for the family”, mötena med Hammarbys trĂ€nare inför seriedebuten och Odilons första titt in i sin moderna stockholmslĂ€genhet samt hans förkĂ€rlek till sockrade Frosties-flingor i den lokala ICA-butiken.

Det Ă€r en oerhört sevĂ€rd skildring av en fotbollsresa frĂ„n Elfenbenskusten till Sverige, om en fotbollens handelsresande i spelare, dĂ€r det finns nöjda parter pĂ„ bĂ€gge sidorna sedeltrycket. 

Visar den delar av den smutsiga baksidan? 

Ja och nej.

FrĂ„gar du Odilon och hans familj idag sĂ„ tror jag inte de tvekar ett ögonblick pĂ„ att de gjorde rĂ€tt val nĂ€r de via Patrick Mörk och Hammarby valde Europa. 

Han tillhörde en akademi som lever pĂ„ att fostra och skeppa ivĂ€g talanger, sĂ„ han hade hamnat nĂ„gon annanstans med nĂ„gon annan fotbollsagent - och jag vĂ„gar pĂ„stĂ„ att det finns ganska mĂ„nga lag, lĂ€nder och ligor som inte hade tagit hand om Odilon lika vĂ€l som Hammarby gjorde. 

DĂ€remot fĂ„r vi en tydlig touch av det som lite slarvigt betraktas som "jargong" och det lĂ„ter sannerligen inte vackert. 

För nĂ€r Jesper Jansson parafraserar Arne Hegerfors "det ser mörkt ut pĂ„ Kameruns avbytarbĂ€nk" sĂ„ Ă€r det frĂ„n en svunnen tid och blir lika fel idag som Astrid Lindgrens "negerkung" i Pippi LĂ„ngstrum-böckerna. 

Och det blir inte bĂ€ttre av att scouten Mikael Hjelmberg följer upp med "för att inte sĂ€ga kolsvart". 

Det Àr ju inte ens roligt nÄgonstans och Àven om det inte Àr "illa ment" sÄ mÄste man ibland tÀnka ett steg lÀngre idag.

Detsamma gĂ€ller försvarsspelaren Jean Carlos de Brito som under en lunch hĂ€cklar Odilon för att vara Ă€ldre Ă€n han Ă€r enligt devisen "vi vet hur det Ă€r med afrikaner". 

"Jargongen", som sagt, vi vet hur den fortfarande finns dĂ€r i fotbollslag, det har blivit fan sĂ„ mycket bĂ€ttre sen 80-talet men det lever kvar. 

NĂ€r jag och chefredaktör LĂŒhr pratade med Örebros Nordin Gerzic i podcasten "Vad Ă€r det som hĂ€nder" erkĂ€nde han rakt av att han ocksĂ„ kunde ha sagt en sĂ„dan sak för att skĂ€mta lite. SĂ„ som det kan "skĂ€mtas" i fotbollsmiljön. 

Men att han börjat tĂ€nka efter, precis som mĂ„nga andra gjort pĂ„ senare Ă„r - och redan dĂ€r har vi kommit en bra bit lĂ€ngre; sprĂ„ket, "skĂ€mten", det har tagit tid men Ă€r inte tillnĂ€rmelsevis sĂ„ normaliserat som förut. 

DĂ€remot existerar det och det Ă€r förstĂ„s tydligt Ă€ven i "Det vackra spelet". 

Sen fĂ„r vi aldrig glömma att dramaturgi ocksĂ„ Ă€r en del av dokumentĂ€rfilmer, den hĂ€r Ă€r inget undantag. 

Ett grepp som regissören Olof Berglind valt Ă€r att helt undvika det faktum att Odilon vid ett flertal tillfĂ€llen besökt Stockholm, Hammarby, Jansson, Hjelmberg, trĂ€ningsanlĂ€ggningen och spelarna i truppen, pĂ„ olika provspel sen han var 15-16 Ă„r. 

Ibland med andra lagkamrater, ibland sjĂ€lv. 

Filmen ger ett sken av att Odilons möte med Hammarby Ă€r hans allra första nĂ€r han kommer upp till en lunch i klubbhuset och dĂ€rför kan mottagandet te sig en aning kyligt och dĂ€mpat. 

Det Ă€r ocksĂ„ sĂ„ att lunchen med Brito Ă€r vid ett annat tillfĂ€lle, lĂ„ngt senare. Men dramaturgin hade inte riktigt fungerat lika bra om filmmakarna valt att berĂ€tta det och hĂ€r hade det förstört den kĂ€nsla av "avstĂ„nd" som producenterna ville förmedla. 

Vilket förstĂ„s Ă€r lite fult, men sĂ„ det fungerar ibland. 

Det Àr ju inte sÄ att Odilon alltid sitter ensam i sin lÀgenhet, alltid trÀnar i snö, alltid köper Frosties i butiken eller att alla diskussioner med lagkamraterna Àr hÄnfulla. För det handlar om att fÄ full effekt i en dramaturgi.

DĂ€rför kan man ocksĂ„ uppfatta dokumentĂ€ren olika. Hammarby och Mörk tycker den Ă€r orĂ€ttvis för att den bygger pĂ„ sĂ€lj, sĂ€lj, sĂ€lj nĂ€r de faktiskt tar oerhört god hand om 18-Ă„ringen, kvĂ€llstidningsrubrikerna fungerar bĂ€ttre pĂ„ utvalda delar av idiotiska uttryck och Odilon sjĂ€lv kĂ€nner att det var onödigt att hans lĂ„nga förhĂ„llande (som alltsĂ„ var lĂ€ngre Ă€n tvĂ„-tre matcher) utelĂ€mnades. 

Jag tycker dokumentĂ€ren Ă€r oerhört sevĂ€rd och den hade varit det Ă€ven utan "vinkel". 

Se den - och tĂ€nk ett steg lĂ€ngre. 

Den hÀr artikeln handlar om:

Dela artikel: