
EKWALL: MÄste tÀnka ett steg lÀngre
Men jag har ocksÄ gjort ett 60-tal sportdokumentÀrer.
PĂ„ gott och ont; det gĂ„r att vĂ€lja verklighet med hjĂ€lp av dramaturgi och ”Det vackra spelet” Ă€r inget undantag.
”Det vackra spelet” Ă€r en oerhört vĂ€lgjord, intressant och sevĂ€rd sportdokumentĂ€r. Tveklöst en av de allra bĂ€sta jag sett i genren. Vi fĂ„r en exklusivitet i möten, ögonblick, ljud och bild som Ă€r slĂ„ende.
Det Ă€r inget fototekniskt mĂ€sterverk, men det behövs inte nĂ€r vi fĂ„r se Odilon Kossonou sitta sjĂ€lv och plugga svenska med hjĂ€lp av en app, nĂ€r agenten Patrick Mörk besöker hans förĂ€ldrar eller sticker till farsan ”something small for the family”, mötena med Hammarbys trĂ€nare inför seriedebuten och Odilons första titt in i sin moderna stockholmslĂ€genhet samt hans förkĂ€rlek till sockrade Frosties-flingor i den lokala ICA-butiken.
Det Àr en oerhört sevÀrd skildring av en fotbollsresa frÄn Elfenbenskusten till Sverige, om en fotbollens handelsresande i spelare, dÀr det finns nöjda parter pÄ bÀgge sidorna sedeltrycket.
Visar den delar av den smutsiga baksidan?
Ja och nej.
FrÄgar du Odilon och hans familj idag sÄ tror jag inte de tvekar ett ögonblick pÄ att de gjorde rÀtt val nÀr de via Patrick Mörk och Hammarby valde Europa.
Han tillhörde en akademi som lever pÄ att fostra och skeppa ivÀg talanger, sÄ han hade hamnat nÄgon annanstans med nÄgon annan fotbollsagent - och jag vÄgar pÄstÄ att det finns ganska mÄnga lag, lÀnder och ligor som inte hade tagit hand om Odilon lika vÀl som Hammarby gjorde.
DÀremot fÄr vi en tydlig touch av det som lite slarvigt betraktas som "jargong" och det lÄter sannerligen inte vackert.
För nÀr Jesper Jansson parafraserar Arne Hegerfors "det ser mörkt ut pÄ Kameruns avbytarbÀnk" sÄ Àr det frÄn en svunnen tid och blir lika fel idag som Astrid Lindgrens "negerkung" i Pippi LÄngstrum-böckerna.
Och det blir inte bÀttre av att scouten Mikael Hjelmberg följer upp med "för att inte sÀga kolsvart".
Det Àr ju inte ens roligt nÄgonstans och Àven om det inte Àr "illa ment" sÄ mÄste man ibland tÀnka ett steg lÀngre idag.
Detsamma gÀller försvarsspelaren Jean Carlos de Brito som under en lunch hÀcklar Odilon för att vara Àldre Àn han Àr enligt devisen "vi vet hur det Àr med afrikaner".
"Jargongen", som sagt, vi vet hur den fortfarande finns dÀr i fotbollslag, det har blivit fan sÄ mycket bÀttre sen 80-talet men det lever kvar.
NĂ€r jag och chefredaktör LĂŒhr pratade med Ărebros Nordin Gerzic i podcasten "Vad Ă€r det som hĂ€nder" erkĂ€nde han rakt av att han ocksĂ„ kunde ha sagt en sĂ„dan sak för att skĂ€mta lite. SĂ„ som det kan "skĂ€mtas" i fotbollsmiljön.
Men att han börjat tÀnka efter, precis som mÄnga andra gjort pÄ senare Är - och redan dÀr har vi kommit en bra bit lÀngre; sprÄket, "skÀmten", det har tagit tid men Àr inte tillnÀrmelsevis sÄ normaliserat som förut.
DÀremot existerar det och det Àr förstÄs tydligt Àven i "Det vackra spelet".
Sen fÄr vi aldrig glömma att dramaturgi ocksÄ Àr en del av dokumentÀrfilmer, den hÀr Àr inget undantag.
Ett grepp som regissören Olof Berglind valt Àr att helt undvika det faktum att Odilon vid ett flertal tillfÀllen besökt Stockholm, Hammarby, Jansson, Hjelmberg, trÀningsanlÀggningen och spelarna i truppen, pÄ olika provspel sen han var 15-16 Är.
Ibland med andra lagkamrater, ibland sjÀlv.
Filmen ger ett sken av att Odilons möte med Hammarby Àr hans allra första nÀr han kommer upp till en lunch i klubbhuset och dÀrför kan mottagandet te sig en aning kyligt och dÀmpat.
Det Àr ocksÄ sÄ att lunchen med Brito Àr vid ett annat tillfÀlle, lÄngt senare. Men dramaturgin hade inte riktigt fungerat lika bra om filmmakarna valt att berÀtta det och hÀr hade det förstört den kÀnsla av "avstÄnd" som producenterna ville förmedla.
Vilket förstÄs Àr lite fult, men sÄ det fungerar ibland.
Det Àr ju inte sÄ att Odilon alltid sitter ensam i sin lÀgenhet, alltid trÀnar i snö, alltid köper Frosties i butiken eller att alla diskussioner med lagkamraterna Àr hÄnfulla. För det handlar om att fÄ full effekt i en dramaturgi.
DÀrför kan man ocksÄ uppfatta dokumentÀren olika. Hammarby och Mörk tycker den Àr orÀttvis för att den bygger pÄ sÀlj, sÀlj, sÀlj nÀr de faktiskt tar oerhört god hand om 18-Äringen, kvÀllstidningsrubrikerna fungerar bÀttre pÄ utvalda delar av idiotiska uttryck och Odilon sjÀlv kÀnner att det var onödigt att hans lÄnga förhÄllande (som alltsÄ var lÀngre Àn tvÄ-tre matcher) utelÀmnades.
Jag tycker dokumentÀren Àr oerhört sevÀrd och den hade varit det Àven utan "vinkel".
Se den - och tÀnk ett steg lÀngre.
Den hÀr artikeln handlar om: