Ekonomiskt tufft för Gamla Ullevi – lägsta totalpubliken sedan byggnationen

Nybyggnationen av Gamla Ullevi i Göteborg har hunnit bli sex år gammal. De första åren har inte varit någon vinstaffär för arenan, och 2014 blev på många sätt det tuffaste året hittills.
– Det förvånar mig att det emellanåt är så svalt publikintresse, säger Got Events vd Lotta Nibell till GP.

Från det att den färdigställdes 2009 har Gamla Ullevi varit centrumet för fotboll i Göteborg. IFK Göteborg och Gais har haft arenan som hem sedan dess, och även Örgryte och Häcken har haft arenan som hemmaplan. Trots det har arenan varit en förlustaffär hittills. 2014 blev inte ett år som vände trenden.

På de 51 stycken events som hölls på arenan under året kom totalt 303 176 åskådare, lägst någonsin för ett helt år på arenan, trots att Häcken gick över till att spela sina hemmamatcher där när Rambergsvallen hållit på att byggas om. Publiksnittet för eventen landade under 6 000 åskådare – knappt en tredjedel av kapaciteten när arenan tar in 18 416 åskådare som max.

– Jag hade givetvis önskat en fullsatt arena, det ger mer atmosfär. Det förvånar mig att det emellanåt är så svalt publikintresse trots bra fotboll och jag har svårt att förklara logiken bakom. Välfyllda arenor är ett gemensamt mål – men hur man ska uppnå det är inte helt enkelt, säger Got Events vd Lotta Nibell till GP.

Detta innebär även ett slag för arenan ekonomiskt. Sedan byggnationen har det varit röda siffror i bokslutet samtliga år för arenan. På de första fem åren hade Gamla Ullevi en total förlust på 104 miljoner kronor. Mycket bygger på att arenan inte är speciellt flexibel för andra typer av event, enligt Lotta Nibell.

– Önskescenariot hade varit att det investerats i en multifunktionell arena för att kunna säkerställa ett varierat utbud. Det hade kunnat vara en fantastisk arena för mindre konserter, mindre festivaler och annat som vi nu inte klarar med hänsyn till vibrationer och annat. Det är dock viktigt att komma ihåg att uppdraget var att bygga en fotbollsarena. Dessutom fanns en budget att ta hänsyn till, säger hon.

Trots de röda siffrorna behöver inte Gamla Ullevi vara en förlustaffär för staden Göteborg.

– Det beror på vilka perspektiv man har. Det går inte att hämta hem byggkostnaden. Men vi har fyra bra lag, vi stimulerar idrotten för göteborgarna, då är det en bra affär. Dessutom är det Sveriges nationalarena för damfotboll. Evenemangen bidrar till att sätta Göteborg på kartan, säger Lotta Nibell.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: