HIF ingår miljonavtal med Discovery-konkurrent - Sef:s starka reaktion
Helsingborgs IF ingår sponsoravtal med tv-bolaget Nordic Entertainment Group (NENT). HIF kommer nu ha Viaplays logotyp på sina tröjor. Detta samtidigt som allsvenskan i år har nytt tv-avtal med Discovery -en direkt konkurrent till NENT.
– Det är ingen tvekan om att vi kommer behöva ta ett snack med Helsingborg. Det här är inte i enlighet med våra överenskommelser, säger Sef:s generalsekretare Mats Enquist till FotbollDirekt.se.
Discovery Networks sänder allsvenskan från och med den här säsongen. Det nya tv-avtalet gäller från och med säsongen 2020 till och med säsongen 2025.
Samtidigt är en direkt konkurrent till Discovery med och sponsrar Helsingborgs IF. Nordic Entertainment Group (NENT) driver tv-kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10. NENT ansvarar också Viasats satellitplattform för Skandinavien, där bland annat Viasat Sport ingår.
Helsingborgs IF meddelade i går att man ingått partneravtal med NENT. På sin hemsida skriver HIF:
"Partneravtalet är ett av de mest ambitiösa i klubbens historia och kommer möjliggöra etablering av nya HIF-lag öppna för kvinnliga spelare i alla åldrar, med NENT Groups BEAT Diabetes-initiativ som huvudsponsor. NENT Group och HIF kommer även att samarbeta på ytterligare aktiviteter som främjar en hälsosam livsstil, inkludering och välmående".
Samtidigt så framkommer också att NENT genom avtalet kommer få exponering genom att dess streamingtjänst Viaplay syns på herrlagets tröjor i allsvenskan. Enligt FotbollDirekts uppgifter rör det sig om ett avtal i miljonklassen.
HIF:s nya partner går nu alltså in och sponsrar en enskild allsvensk klubb. Från Discovery-håll så väljer man att inte kommentera avtalet. Istället hänvisar man till Föreningen Svensk Elitfotboll (Sef).
Discoverys kommunikationsdirektör Daniel Lagerqvist:
– Det är ju kul och glädjande att Viaplay tar chansen att få synas på Dplay (Discoverys streamingtjänst), som så många andra. I övrigt hänvisar vi till Sef. Helsingborgs IF är en del av Sef, vi har slutit ett avtal med Sef, och inte med HIF. De får svara på det här, de har regler för sina medlemmar.
Visste ni om att det här sedan tidigare, att NENT går in och sponsrar HIF?
– Nej.
Sef:s generalsekreterare Mats Enquist kände inte heller han till att Helsingborgs IF var på väg att ingå samarbetsavtal med NENT.
– Det kom som en överraskning för oss. Vi strävar efter ett samtal med Helsingborgs IF nu, säger Enquist till FotbollDirekt.se.
Enquist är tydlig med att man från Sef:s sida inte ser med blida ögon på HIF:s nya överenskommelse - men han har alltså ännu inte pratat direkt med klubben.
– Vi har pratat om det internt i Sef. Jag vill inte säga för mycket än. Jag måste få chansen att prata med klubben också. Det är ingen tvekan om att vi kommer behöva ta ett snack med klubben, för det här är inte i enlighet med våra överenskommelser.
Nicholas Smith är kommunikationsansvarig på NENT och han menar att samarbetet med HIF främst ska handla om andra saker än HIF:s herrlag i allsvenskan.
Med tanke på att det finns ett annat företag med sändningsrättigheter till allsvenskan (Discovery), hur ser ni på att ingå avtal med en enskild allsvensk klubb?
– Det här är ett samarbete som förhoppningsvis kan skapa en ny generation fotbollsspelare på flick- och damsidan, öka inkluderande och inspirera ett stort antal unga tjejer att omfamna ett mer aktivt liv. Det passar perfekt med vår hållbarhetsstrategi och BEAT Diabetes-initiativ.
Hur kan ni bevaka andra svenska lag objektivt när ni sponsrar HIF? Tänker främst på de svenska lagen som Europakvalar och där ni sänt kvalmatcher tidigare.
– Det här är en liten del i ett större samarbete som främst tjänar till att fler unga tjejer ska börja spela fotboll.
Innebär det här avtalet att ni inte kommer köpa de rättigheterna från och med nu?
– Helsingborgs herrar deltar inte i några rättigheter NENT Group sänder 2020.
Jag menar om det här avtalet med HIF innebär att ni inte kommer köpa rättigheterna för CL- och EL-kval i sommar?
– Vi kommenterar inte rättigheterna vi inte äger.
Om syftet med samarbetet är annat (främja dam-flickfotboll, arbete mot diabetes), varför är det i så fall Viaplays logga som ska synas på herrlagets tröjor?
– Det är positivt för Viaplay att synas på Sveriges största fotbollsarenor där en av våra målgrupper finns. Men det är en liten del i det samarbete mellan BEAT Diabetes och Helsingborgs IF som ska främja dam- och flickfotbollen i regionen.
FotbollDirekt har sökt HIF:s klubbdirektör Joel Sandborg vid upprepade tillfällen. Reda Chahrour som har titeln Affärsområdeschef Företagsförsäljning hos HIF säger följande:
– Vi är väldigt stolta och glada att kunna attrahera en så stor partner. Där de går in och sponsrar vår dam- och flicksatsning. Det vi fokuserar på här, är att få ut budskapet om diabetes, att få flickor att vilja idrotta och spela fotboll och på sikt vara med och bygga HIF:s damlag. Det handlar framför allt om ett avtal som syftar till samhällsnytta, säger han till FotbollDirekt.
Vi har varit i kontakt med Sef och de reagerar på att ni nu slutit avtal med NENT...
– Det kan jag inte kommentera, vi håller dialogen med Sef internt, den för vi inte via media.
Det man främst reagerar på här är det faktum att Viaplays logotyp kommer synas på herrlagets tröjor...
– När det gäller detaljer i avtalet så har vi sagt att Joel Sandborg får kommentera det.