Affärsmannen: "Djurgården en dröm för en sponsor"
ANNONS
– Det är nu man ska stötta klubbarna som sponsor. Djurgården är en dröm för en sponsor, säger Wiberg till FotbollDirekt.se.
Överraskande nyheter om Djurgården den här veckan: Ett förlängt sponsoravtal med Prioritet Finans, två nya år med företaget som varit med Djurgården sedan 2014.
Överraskande givetvis med tanke på samhällsläget just nu med coronaviruset. Enligt Sportbladet så är det nya avtalet värt omkring tio miljoner kronor. FotbollDirekt skrev i torsdags om att bonusar i sponsoravtalet kan ge Djurgården ytterligare 3-4 miljoner, om klubben vinner SM-guld och når gruppspel i Europa.
Det fanns ingen tvekan från sponsorns sida att gå in ytterligare i det här läget - Prioritets vd Nils Wiberg vill skicka en signal genom att förlänga sponsoravtal under coronakrisen:
– Det var aldrig någon tvekan. Jag tycker såhär: Det är nu man ska stötta klubbarna som sponsor. Det är extra viktigt nu. För idrotten gör så mycket för våra ungdomars aktiva liv. Det aktiverar ungdomarna och ger dem en meningsfull tillvaro. Det får inte vara någon tvekan, att på grund av corona så ska man sluta sponsra. Så får det aldrig bli, säger Wiberg.
– Och det var lite det vi ville visa med det här, det är ett statement från oss: Vi tror på fotbollen, vi tror på idrotten, och vi tror att vi snart kommer vara tillbaka till ett normalläge där vi spelar matcher igen. Vi vill skapa någon form av optimism i allt elände nu.
Wiberg beklagar att han just nu inte får se någon fotboll överhuvudtaget, men han ser ändå ljust på framtiden.
– Vi ser ju nu hur mycket idrotten betyder. Det är så tomt nu. Finns inget att se på tv, det är inte en enda match i gång någonstans. Tänk vad idrotten förgyller tillvaron för många.
– Vi ser ju nu hur mycket idrotten betyder. Det är så tomt nu. Finns inget att se på tv, det är inte en enda match i gång någonstans. Tänk vad idrotten förgyller tillvaron för många.
– Det var det vi ville göra, visa att vi tror stenhårt på det här, att "snart är vi igång"! Vi ska inte glömma den här perioden när allt är som vanligt igen, det får vi aldrig göra. Men när det är normalläge ska vi leva upp igen och njuta av idrotten som vi fått vara utan.
Förlängningen ska också ses som en uppmaning till andra sponsorer att göra samma sak säger Wiberg:
– Ja, det är det. En uppmaning till andra sponsorer. Det är inget att tveka på, klart man ska sponsra. Men: Ställ krav! Ställ krav på föreningarna ni sponsrar. Man ska sponsra, men man ska kräva av klubbarna man sponsrar att de har ett klart och tydligt ledarskap och en bra organisation.
Annars, och det här är ganska hårt sagt men jag säger det ändå: Annars tycker inte man ska sponsra en förening.
Annars, och det här är ganska hårt sagt men jag säger det ändå: Annars tycker inte man ska sponsra en förening.
– Och vi tvekade aldrig. Djurgården är ett praktexemplar på det jag nämnde, en välskött förening med fantastiska ledare; Lars-Erik Sjöberg (ordförande), Bosse Andersson (sportchef) och Henrik Berggren (vd). Vi hade aldrig gått in och sponsrat om Djurgården inte varit en så välskött förening. Och en förening som därigenom tar hand om och sysselsätter tusentals ungdomar och ger dem en meningsfull tillvaro. Djurgården är en dröm för en sponsor.
Att föreningar är välskötta organisatoriskt är tyvärr "alldeles för sällan" fallet enligt Wiberg. Och många andra företag drar sig från att gå in med pengar just av den anledningen.
– Ja, det har jag hört från många håll. Men jag tror att många företag har förtroende för oss där. När vi går in och sponsrar en klubb, då följer andra efter. För de vet vår inställning: Tydlighet och ordning och reda, då kan man gå in.
🎧 PODD: FotbollDirekt - Vad är det som händer?
En daglig informationskanal åt alla supportrar och övriga intresserade som söker sanningar kring statusen av ligan och favoritlagen under det ovälkomna uppehållet.