CUPEXTRA: AIK drar in stora pengar mot DIF
AIK mot Djurgården på Friends Arena.
Publikrekord kan vara på gång – och stora intäkter.
– Det är såklart fördelaktigt med så mycket folk på ett derby, säger AIK:s Jakob Odmark till FotbollDirekt och fortsätter:
– Inte minst när vi börjar på 0 och säljer alla lösbiljetter från scratch.
På söndag smäller det till på nationalarenan. AIK tar emot Djurgården i Svenska cupens semifinal.
Igår släpptes biljetterna till allmän försäljning. Trycket var från start rejält, vilket fick biljettdistrubitören AXS:s sida att krascha.
Nu, lite mer än ett dygn senare har 33 370 biljetter sålts, enligt AIK:s hemsida.
Så med fyra dagar kvar är chansen för ett nytt publikrekord stort.
I skrivande stund är rekordet på 41 063 åskådare. Det nåddes 2015 i en gruppspelsmatch mellan AIK och Hammarby.
I AIK ser man chanserna som stora att slå just detta.
– Det är klart att vi går för att slå det, säger biljettansvarige Jakob Odmark.
– Förutsättningarna är ju vad de är, vi har ju bara fyra dagar kvar till match. Så det kan ju inte bara ligga uppe och rulla på ett par veckor som det kan vara i allsvenskan.
– Men man kan inte starta mycket bättre, så vi hoppas absolut att vi kommer norr om 40.
Har ni satt någon målsättning?
– Nej, ingen direkt gräns. Vi vill ju sälja så mycket som möjligt, såklart.
Vi har beräkningar om att ett slutsålt derby på Friends ger omkring 5-6 miljoner kronor netto. Stämmer det?
– Jag vet faktiskt inte på rak arm exakt vad det ger. Det kostar ju också att spela en match på Friends med så mycket folk.
– Men det är såklart fördelaktigt med så mycket folk på ett derby – inte minst när vi börjar på 0 och säljer alla lösbiljetter från scratch.
Ligger det något i de siffrorna?
– Ja, möjligt där i krokarna.