Förklaringen bakom publikrekordet: ”Sitter i AIK:ares identitet”

Igår säkrade AIK en tredjeplats i allsvenskan – och slog publikrekord. 
28 589 åskådare per match innebär allsvenskan högsta publiksnitt någonsin.
– Det är helt fantastiskt, man får nypa sig armen lite, säger Jakob Odmark, biljettansvarig i AIK, till FotbollDirekt.

Under söndagen säkrade AIK en Europaplats när de besegrade Halmstads BK med 5-1 på Strawberry arena i Solna. På plats för att beskåda tillställningen var 37 229 åskådare. 

Efter matchen stod det klart. AIK har slagit det allsvenska publikrekordet med ett snitt på 28 589 åskådare. Det tidigare rekordet innehölls av Hammarby, med ett snutt på 26 372 åskådare per match 2022.

När FotbollDirekt ringer upp AIK:s biljettansvarige, Jakob Odmark, berättar han gärna om det nya publikrekordet.

– Det är helt otroligt. Vi var ju nöjda med vårt publiksnitt i fjol och tyckte att vi gjorde en bra säsong, publikmässigt. Det här är ju liksom 3000 ytterligare i snitt, det är helt fantastiskt. Man får nypa sig armen lite.

Du sätter ord på det, men det måste vara svårt att göra det? 
– Så är det verkligen och vi har pratat ganska mycket internt i teamet de senaste veckorna om att man nästan har blivit van vid att nästan sälja plus 25 000 biljetter till varje match. Vi får stanna upp och lukta på blommorna här ibland också och reflektera lite över vad det är som sker för det är otroligt alltså.

Norra stå i AIK:s avslutningsmatch 2024 mot Halmstads BK. FOTO: Bildbyrån.

Att snitta över 25 000 åskådare per match är ingen liten sak, och bakom det ligger det hårt jobb över en längre tid. 

– Det är en blandning av många faktorer skulle jag säga. Vi har ju arbetat strategiskt med vår publikrekrytering och publikutveckling under flera år – med olika typer av punktinsatser. Allt från hur vi kommunicerar med segmenterad kommunikation till mindre målgrupper, att stänga läktare tre, fokusera väldigt mycket på årskortsförsäljningen för att ha en bra bas varje gång vi släpper en match med mera, med mera. Det vi gör har vi jobbat med länge och det har fungerat väldigt bra. Sedan har vi supportrarna och alla som är på läktarna och går på match efter match, som hjälper till att dela sina årskort och dra med sina vänner och hypa upp det här på sociala medier. Det är ju också en jättestor drivkraft såklart. Sen när alla olika delar har fått effekt här nu de senaste åren, framförallt nu i år blir det ju en snöbollseffekt också där alla vill vara med på tåget.

Sportsligt sett slutade det bra för AIK som till slut hamnade på en tredjeplats efter att ha vunnit elva av de 14 sista matcherna. Dessförinnan var AIK dock i en period där det gick tuffare sportsligt, men där publiken fortsatte att ta sig till hemmamatcherna i Solna. Det förklarar Odmark med att det sitter i AIK-supportrarnas DNA.

– Jag tror att det lite grann sitter i AIK:ares identitet och DNA att gå oavsett vad. Att ha den typen av lojalitet, det såg man ju väldigt mycket förra året också, att man som AIK:are tar lite stolthet i att jag är där oavsett vad. Det har man verkligen visat här, både i fjol och i början av den här säsongen. Även där blir det ju liksom en grej som man känner av och märker på hur folk pratar och taggar varandra på sociala medier. Att man ska gå oavsett vad, nu ska vi sluta upp och så, AIK är bra på det. I vår strategi jobbar mycket med att vara oberoende av resultaten och det är uppenbarligen supportrarnas engagemang också. 

Sen skadar det kanske inte att klubben går bra sportsligt heller? 
– Absolut inte. Det kommer ju fler, det blir ju roligare att gå och det blir lättare att få in nya som kanske inte har gått så mycket innan. Det är klart att det hjälper.

Om man ser till framtiden då. Nu väntar ett Europa-kval nästa år, vad tror du att ni tjänar på det?
– Vi tjänar ju på det på många olika sätt. Men när det går bra för AIK sportsligt, som jag var inne på, så blir det ju roligare att hänga på. Sen vet jag inte hur många årskort vi säljer på Europaspelet. Men ju fler matcher vi spelar och ju mer intresse det finns desto bättre är det såklart. Europaspelet är ju ett kvitto på att det går bra i allsvenskan också. Det hjälper ju oss väldigt mycket. 

Och vilken är målbilden publikmässigt nästa år? 
– Spontant skulle jag säga att våra mål framöver kommer att vara det skandinaviska publikrekordet först och främst, som vi ändå kom jäkligt nära i år. Det ville vi ju slå, helst redan nästa år. Sen är nog 30 000 i snitt nästa mål efter det skulle jag säga. Men först och främst det skandinaviska publikrekordet, det vore ju fint att få, avslutar Odmark.

***

TV:

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: