
Danska andraligaklubben ska sälja 30 000 tröjor – i Colombia
Alla inlägg på sociala medier publiceras på spanska.
Nu ska danska Vendsyssel FF börja sälja varor till den colombianska marknaden.
– Vår Instagram exploderade när vi meddelade att Blessd skulle äga 40 procent av klubben, säger klubbdirektören Lars Glinvad till Tipsbladet.
Vendsyssel FF har problem i den danska andraligan. Klubben placerar sig tredje sist efter 20 omgångar, och nedflyttningshotet är rejält.
Trots det har Vendsyssel fått ett rejält uppsving utanför planen. På sociala medier skuggar andraligaklubben storlaget Bröndby, med sina 120 tusen följare på Instagram (Bröndby har 127 tusen). Nu har både klubbens hemsida och sociala medier även blivit tillgängliga i en spansk version, och Vendsyssel satsar stort på en helt ny målgrupp.
Det hela började med att den colombianska rapparen Blessd köpte in sig i klubben i höstas, som en av flera delägare. Det ledde till en explosionsartad utveckling av Vendsyssels följarskara.
– Vår Instagram exploderade när vi meddelade att Blessd skulle äga 40 procent av klubben. Sedan fick vi 115 000 nya följare plus de 5 000 vi redan hade, där de 115 000 pratar spanska, och därför finns allt vi lägger ut där nu på spanska och sedan danska, säger klubbdirektören Lars Glinvad till Tipsbladet.
Från och med i sommar kommer Vendsyssel börja sälja till den colombianska marknaden. Den nya matchtröjan kommer att lanseras i Sydamerika, och rapparen Blessd kommer att bära tröjan på sina konserter.
– Han har 6,1 miljoner följare, och om vi säger att bara en halv procent av dem köper en tröja så är det 30 000 tröjor. Våra tröjor kommer också att säljas från de många butikerna i Sydamerika som säljer hans varor, säger Glinvad till Tipsbladet och fortsätter:
– Han är ett jättestort namn, han är deras Justin Bieber, så om de länkar honom till oss kan det bli några samarbeten med stora märken som vill vara med på tröjan.
Vendsyssel FF har nyligen varit på plats i Colombia och besökt rapparen.
Den här artikeln handlar om: