Trots hårt kritiserat år – Malmö FF visar direkt starka siffror
Intresset för MFF är stort, det tunga fjolåret skrämmer inte bort.
Malmö FF redovisade i måndags en stark siffra när det kommer till årskortsförsäljning, detta då de mesta mästarna nu sålt över 8000 årskort.
– Dagens(läs måndag) siffra är i princip exakt samma som vid den här tiden ifjol. Den är lite högre än vad vi kunnat kommunicera hittills, eftersom det inte är helt klart med inrapporteringen av dem som vill behålla sitt årskort men byta plats, säger Malmö FF:s kommunikationschef Mattias Larsson till FotbollDirekt.se.
2022 var en säsong de flesta i och runt Malmö FF nog vill glömma, därför är det imponerande att klubben visar lika starka siffror nu som man gjorde inför 2022, då man gick in i säsongen som regerande mästare.
– Med tanke på att förra säsongen var den första helt utan restriktioner efter pandemin så är det imponerande starkt att vi ligger på samma nivå nu, framför allt med tanke på förutsättningarna, inte bara med en ekonomisk kris utan också med att vi i fjol kom vi in i säsongen som svenska mästare och skulle kvala till Champions League, inför årets säsong kommer vi in som sjua, men det visar vilka otroligt fantastiska och lojala supportrar vi har, säger Larsson till FotbollDirekt.se.
Något som hade kunnat påverka försäljningen är det rådande samhällsläget och dess påverkan på ekonomin, men MFF har likt tidigare år valt att inte förändra priserna.
– Biljettpriserna är exakt samma som förra året och de har varit samma under flera års tid.
Det är dock inte bara Malmö FF som inlett årets årskortsförsäljning starkt. AIK har redan passerat 12 000 sålda, medan Djurgården redan är över 13 000. Larsson förklarar att man inte tänker allt för mycket på hur de andra klubbarna säljer, men att det rent generellt är positivt för allsvenskan att intresset ökar.
– Jag har inte kollat specifikt på vad någon annan klubb har sålt, sen är det ju generellt väldigt kul att allsvenskan genererar intresse. Vi är ju fortfarande i processen med att fjolårets årskortsinnehavare förnyar och har ännu inte släppt årskort till allmän försäljning, vilket jag förstått att många andra klubbar gjort, säger han och fortsätter:
– Men det är väldigt bra för vår serie när det är mycket folk på allsvenska matcher, oavsett var de spelas, och att klubbar går framåt publikmässigt, vare sig det är IFK Göteborg, AIK eller IK Sirius eller någon annan. Vi åker ju hellre och slår AIK på Friends inför 50 000 än inför 5 000.
Tidigare har Malmö FF förklarat att målet är att slå fjolårets siffra som var lite högre än 14 000, med sommarpaket och höstpaket inräknade. Det är fortfarande något man hoppas på.
– Drömmen är såklart att vi ska slå fjolårets årskortsiffra, men det kommer det krävas ett väldigt bra jobb från oss alla i Malmö FF med att ta vidare det stöd, den lojalitet och den kärlek till föreningen som supportrarna visar oss trots en tung allsvensk säsong i fjol, säger Mattias Larsson.
Kommunikationschefen är tydlig med att nästa säsong är ett år som MFF ska studsa tillbaka och att det då känns fantastiskt att ha supportrarnas uppbackning.
– 2023 är ett år där vi ska studsa tillbaka. Vi har Henrik Rydström som ny tränare och en revanschsugen spelartrupp och då är det fantastiskt att vi har samma fina support inför årets säsong. Det inte medgångssupportrar vi snackar här. Det är en samhörighet, en kärlek och en relation som alla som jobbar för MFF nu ska göra sitt yttersta för att besvara.
– Sedan hoppas vi att så många som möjligt som haft årskort kommer tillbaka och att vi därifrån kan bygga vidare och locka ännu fler att bli årskortsinnehavare så vi tillsammans kan ta guldet tillbaka till Malmö.
Den här artikeln handlar om: