Djurgården rasar mot biljettsystemet: “Inget annat än ett haveri”

Både Djurgårdens och Hammarbys supportrar uttryckte ett stort missnöje under gårdagen när biljetterna skulle släppas till nästkommande hemmamatch. 

Tusentals supportrar har fått vänta i flera timmar på att, förhoppningsvis, hämta ut sina redan betalda biljetter. Vissa har till och med gett upp efter lång tids väntan.

– Jag har hållit på med det här sedan 1998. Och det här är ett haveri, man kan inte säga något annat, säger Djurgårdens biljettansvarige Tomas af Geijerstam till FotbollDirekt.


Med de nya restriktionslättnaderna kommer såväl Djurgården som Hammarby att kunna ta emot 7282 åskådare på Tele2 Arena i nästkommande hemmamatch. En markant höjning jämfört med de åtta som var tillåtna i våras.

Men eftersom båda klubbarna sålt fler säsongskort än tillgängliga platser har supportrarna fått ställa sig i kö för att hämta ut sina virtuella biljetter. Under gårdagens biljettsläpp uppstod dock problem. 

Biljettuthämtningen från hemsidan AXS har medfört problem för såväl Hammarbyare som Djurgårdare. Folk har fått vänta i flera timmar för att hämta ut sina biljetter, eller i värsta fall - bli utkastade från kösystemet.

Vad är det som har hänt egentligen?

– Det ska inte jag svara på, för jag är lika frågande jag. Jag har hållit på med det här sedan 1998. Och det här är ett haveri, man kan inte säga något annat. Och det kan bara de som har hand om systemet svara på, säger Djurgårdens biljettansvarige Tomas af Geijerstam.

Hur går dialogen med AXS?

– Stockholm live har ett avtal med biljettleverantören (AXS), och vi har ett avtal med Stockholm live, som säger att de ska tillsätta det biljettsystem som vi ska använda. Och det ska vara ett bra biljettsystem. Så vi har mest kontakt med Stockholm live. Där är vi nu, säger af Geijerstam och tillägger:

– Sen kommer vi såklart bli tvungna att sitta ned med alla aktörer och reda ut vad som hänt. För så här kan vi inte ha det.

Trots ett stort intresse har inte alla tillgängliga biljetter fördelats än till Djurgårdens hemmamatch mot Örebro på måndag.

– Det tickar på väldigt sakta, för systemet har fortfarande sina utmaningar. Men vi kommer passera 6000 här nu. Så folk håller på och kämpar. Och vi försöker hjälpa alla efter bästa förmåga, det har vi hållit på med i princip hela natten, höll jag på att säga. Men vi försöker hjälpa så gott vi kan, men sen handlar det om att det ska finnas en support från biljettleverantören såklart, säger af Geijerstam.

Med andra ord är det alltså ett par tusen djurgårdssupportrar som ännu inte fått sin biljett till matchen, trots att de redan betalat för ett säsongskort.

– De som ska hämta ut de här biljetterna är våra mest trogna supportrar, som har väntat väldigt, väldigt länge för att få chansen att gå på match. Så det gör det hela extra olyckligt, berättar af Geijerstam.

Ni har inte hört att det jobbas på någon specifik åtgärd?

– Det förutsätter jag att det gör. Att man försöker hitta lösningar för biljetterna vi har kvar att distribuera. Men man har ju ont i magen för kommande biljettsläpp. Vi måste säkerhetsställa att det här aldrig händer igen. Och vi måste få garantier att det ska funka. Vi har match om två veckor, och även om vi inte vet hur restriktionerna ser ut då kommer vi behöva få ut biljetter till våra säsongare.

Djurgården skriver så här på sin hemsida angående situationen:

"Återigen kan vi konstatera att biljettsystemet AXS, som tillhandahålls av arenaoperatören Stockholm Live, inte alls fungerade på det sätt man kan förvänta sig. Det är inte acceptabelt."

Tomas af Geijerstam:

– Det är bara säga det rätt ut. Så här kan vi inte ha det, det är inte acceptabelt. Det måste finnas ett sätt att leverera ett system som fungerar. Man kan inte ta så här mycket tid från våra trognaste supportrar. För att de ska hämta ut biljetter som de redan är berättigade till. Det säger ju sig självt, så kan det inte vara. Och då får ju systemleverantören på något sätt ta smällen eller ta ansvar här, säger han och fortsätter:

– Vi sitter lite i moment 22, vi kan inte välja biljettsystem. Det har Stockholm live gjort åt oss. Men vi måste ju fundera på om det är så här vi ska ha det.

Ni har inte makten att kunna byta biljettleverantör?

– Nej, inte med det avtal vi sitter med idag. 

Hur långt är det avtalet?

– Det är ett avtal som löper sedan 2013. Det är väl tio år. Så det ska diskuteras.

FotbollDirekt har försökt få en kommentar från AXS Swedens vd Oscar Klingensjö utan framgång.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: