”Rekordlågt” antal som krävt pengarna tillbaka av AIK
6 995 av AIK:s årskortsköpare har hittills valt att avstå ekonomiska krav. Bara 20 personer har än så länge krävt pengarna tillbaka.
– Vi trodde på ett bra gensvar, men kanske inte såhär bra, säger AIK:s vice klubbdirektör Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.
Hammarby var först med att starta en kampanj där man som årskortsinnehavare kan registrera sig för att avstå återbetalning – för några veckor sedan inledde också AIK ett liknande arbete och nu är det siffror som växt till sig rejält.
– Med hänvisning till hur responsen hittills varit är vår förhoppning att återbetalningen blir marginell, men det är naturligtvis ingenting vi tar för givet, sa AIK:s Fredrik Söderberg till FotbollDirekt då.
Några veckor senare är det en mycket nöjd Söderberg som konstaterar att AIK på onsdagseftermiddagen hade 6 995 årskortsköpare som avstått återbetalning av de totalt 11 087 korten klubben sålt – en siffra som växer hela tiden. Samtidigt så är procenten som valt att kräva pengarna tillbaka försvinnande liten.
– Vi trodde på ett bra gensvar, men kanske inte såhär bra. Det är svårt att spekulera i supportrars lojalitet och därför var vi ödmjuka inför det här och gick in med inställningen att varje återbetalt årskort är en vinst. Hittills har vi sålt fler nya årskort än vad vi behövt betala tillbaka under den här perioden, säger han.
Cirka 7000 årskort kan vara värda, enligt FD:s beräkningar mellan 15-20 miljoner för AIK.
Hur många är det som begärt att få pengarna tillbaka?
– Det är inte mer än ett 20-tal, säger Fredrik Söderberg och fortsätter:
– Förhoppningen är att få en så hög andel AIK:are som möjligt att avstå sin återbetalning. Det man ska komma ihåg är att det vi försöker göra nu är att samla in ett godkännande från individerna. Om man redan idag kan säga att man vill avstå från en återbetalning av sitt årskort så blir det bindande och då kan vi verkligen räkna med den intäkten. Får vi inte det klartecknet så kan vi inte använda de pengarna under hösten.
AIK Fotboll har också inlett andra typer av kampanjer som bidrar med pengar sedan allsvenskan inleddes. Både under hemmamatcherna och bortamatcherna.
– Vi har skiftat fokus sedan allsvenskan inledde. Nu kör vi en kampanj inför varje hemmamatch, där man får tävla om tre stycken matchtröjor från matchen. Man svarar på en fråga och swishar sedan in 50 kronor till AIK och sedan kan du då välja hur många 50-lappar du väljer att swisha in.
På bortamatcherna är det Black Army som står för insamlingarna.
– Black Army har en egen insamling inför varje bortamatch och där de sedan skänker pengarna till AIK Fotboll. Vi har fått jättebra gensvar på allt egentligen och det är fantastiskt hur supportrarna ställer upp på olika sätt.
TV: Ekwall och Lühr utser omgångens lag
Den här artikeln handlar om: