Bajens jättekampanj – 12 500 säsongskort

Hammarby är nära 10 000 säsongskort på Tele2 Arena – nu startar supportrarna en kampanj: 3000 nya säsongskort ska säljas på en månad.
Det finns så många sympatisörer där ute. Det här är alls inget orealistiskt mål, säger Bajen Fans vice ordförande Eddie Wernholm till FotbollDirekt.se.

Kampanjen har namnet #Forza3000 och målsättningen är hög: 3 000 säsongskort till Tele2 Arena på 30 dagar. I skrivande stund är Hammarby uppe i 9 717 sålda säsongskort.

– Når vi målet så går vi över 12 500 säsongskort och det skulle innebära att vi når gamla Söderstadions totalkapacitet bara i säsongsbiljetter på Nya Söderstadion, säger Bajen Fans vice ordförande Eddie Wernholm till FotbollDirekt.se.

– Det ska inte vara några konstigheter alls, det finns så många sympatisörer där ute. Det här är alls inget orealistiskt mål. Vi har redan fått indikationer från Henrik Kindlund (Hammarbys vd) på att försäljningen ökat markant sedan kampanjen drog igång.

Hur väcktes idén?

– Vi var några i Bajen Fans och Bajenland som spånade kring det här, att med en månad kvar ville vill ge försäljningen en push. Hammarby har lyckats sälja väldigt många säsongskort redan nu, men vi kände att det går att göra mer. De har haft en inriktning på barnfamiljer och sådana som inte haft säsongskort tidigare, att värva nya helt enkelt. Vi kände att det var läge att rycka in med en bredare kampanj.

– Vi vet att det finns många supportrar som står och velar om de ska köpa säsongskort eller inte. De finns de som tvivlar på om det är värt det, när det gått tungt sportsligt. Vi vill vända på det – att få vara en del av den här gemenskapen, i Sveriges bästa publik med största trycket, det är något unikt.

– Jag kan inte se någon allsvensk klubb som skulle ha den här supporten om de ramlade ner i superettan. Vi är redan Sveriges största supporterklubb, och när det sedan vänder sportsligt, då kommer vi stå enormt starka. Sedan trycker vi på att möjligheterna till bra platser är så mycket större på nya arenan – på Söderstadion tog de bästa säsongsplåtarna slut snabbt, här finns det helt nya möjligheter, med en stor variation på priser och platser.

Kampanjen förs främst på sociala medier, men ska kompletteras med affischer och events i samband med sista matchen på Söderstadion på söndag. Tre youtube-videos ligger redan ute, med hip hop-duon Södra Sidan, Bajens mittback Daniel Theorin samt rap-kungen Petter. Fler är att vänta, där flera av klubbens mest kända supportar och profiler kommer att dyka upp i videos.

– Det kommer att komma stora namn framöver, men vilka det är håller vi för oss själva. Där vill vi ha lite chock-effekt. Det kommer dyka upp videos i jämn ström och kampanjen intensifieras när det börjar närma sig premiär.

– Men det roliga är att det här redan har spridit sig som ringar på vattnet, nu hör folk av sig till oss och frågar hur de kan hjälpa till. Folk spelar redan in egna videos, det är fantastiskt.

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: