MFF:s sponsorintäkter överlägsna – krossar Djurgården och AIK

Det är för tionde året i rad som sajten Sport&Affärer gjort en sammanställning av sponsor- och företagsförsäljning för Sveriges största idrottsklubbar. Och på nytt är det Malmö FF som är ensamt i topp, men enbart omgiven av SHL-klubbar. Djurgården är på en tiondeplats, AIK på femtonde.

Hur är allsvenska klubbarnas förmåga när det gäller att dra in reklamintäkter? Svaret är i absolut topp, men det gäller dessvärre enbart Malmö FF.
Skåningarna är ett lysande undantag. Även här är MFF störst i Sverige. Det egna kapitalet på omkring en halv miljard kronor är ju välkänt men nu står det även klart att man slår allt och alla i idrotts-Sverige kring sponsorintäkter.

Dessvärre är det långt ner till allsvenska konkurrenter då topp-10-listan utgörs av hela sju klubbar från ishockeyns SHL. 
Det är Sport&Affärer som i en egen undersökning framförallt har ställt följande fråga:
''Hur mycket drog ni in på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2018-2019? Inklusive fast sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter, samt företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran. Siffrorna ska även inkludera intäkter som rör Europaspel''. 


Malmö är alltså etta och är det med siffran 76 100 000.  Det är pengar som är större än vad klubbar som BP, Kalmar, Dalkurd, Örebro, Gif Sundsvall, Sirius och Trelleborg sammantaget drog in.
Detta för 2018-19. 

Frölunda från SHL är närmast bakom med 60 miljoner och HV71 trea med 56,9.
Först på nionde plats kommer sedan närmaste allsvenska konkurrent genom Elfsborg med 39 och med Djurgården placeringen bakom på 38,5. Än längre ner kommer sedan AIK på 15:e plats med 36 miljoner. Dock ska det betonas att Dif:s placering trots allt är ett lyft, ett hopp uppåt med sex placeringar sedan förgående år.

Av allsvenska storklubbar i övrigt så är Hammarby, IFK Göteborg och Norrköping utanför topp-15. Sport&Affärer konstaterar att Hammarby slutar på 16:e plats och att Blåvitt för första gången i denna undersökning hamnar utanför de 15 bästa.

Här nedan följer topp-15 i denna intäktsliga, samt hur många anställda respektive klubb har för affärsområdet.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: