PÅ FD: AIK:s publikrush till ödesmatchen – “Makalöst, slut innan lunch”

För en vecka sedan såg intresset ut att vara lågt inför AIK:s ödesmatch mot Maribor. Då var bara 5000 biljetter sålda. Men efter ett hårt kampanjarbete så kommer klubben nu att sälja ut Friends arenas etage 1. 
– Vi har gjort en helt makalös försäljning sista dagarna. Vi sålde över 4000 biljetter förra dygnet. Det kommer att bli utsålt 20 000 åskådare, säger Fredrik Söderberg, biljett- och marknadschef i AIK, till FotbollDirekt.se. 

I kväll spelar AIK en av sina absolut viktigaste matcher på många år.

I Champions League-kvalet mot Maribor. Förlust 1-2 måste vändas hemma på Friends arena och då kan klubben glädja sig över ett stort publikstöd.

Från att biljettförsäljningen låg på ynka 5000 biljetter för en vecka sedan till lapp på luckan. Ett offensivt kampanjarbete har fått AIK-fansen att gå samman. Klubben har valt att stänga etage 2 och 3 för att skapa maximal inramning. Publikkapaciteten är således 20 000 åskådare.

AIK:s biljett- och marknadschef Fredrik Söderberg jublar över den starka försäljningen sista dagarna.

– Klockan 10 så hade vi sålt 17 300 biljetter. Långsidorna är i princip slut. På norra stå finns ungefär 900 biljetter och på familjeläktaren 1200. Jag tror att biljetterna på norra är slutsålda innan lunch, säger han till FotbollDirekt.se.

Friends arenas kapacitet är på 50 000, varför har ni inte öppet på hela arenan?

– Vi har valt att bara ha öppet på läktare 1 i de inledande omgångarna av Europaspelet. Och i efterhand så tycker vi att det var rätt beslut. Det finns ingen anledning att inte ta tillvara på ett läge där vi kan ha en slutsåld arena med en kokande inramning på en helt full nedre läktare. Ibland är 20 000 bättre än 23-24 000.

Söderberg berättar att Maribor kommer med cirka 100-150 supportrar och är överlag väldigt nöjd med försäljningen.

– Helt fantastiskt skulle jag säga. Vi konstaterar att vi gör den bästa biljettförsäljningen i ett europeiskt kvalspel under 2010-talet sedan CL-kvalet mot Rosenborg 2010.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: