PÅ FD: Bajens “utsålt-kampanj” på väg spricka direkt – MFF smakar inte
Suveräna publikdragare men Hammarbys senaste kampanj ser ut att spricka direkt. Målsättningen om tre raka utsålda Tele2 Arena lär inte bli verklighet. Långt därifrån, trots att suveräna MFF väntar i morgon. Mindre än 22 000 sålda hittills.
– Vi har nog blivit lite bortskämda med fantastiska siffror så länge nu men det är klart att vi hade hoppats på mer, särskilt som vi vann senast, säger Hammarbys ordförande Richard von Yxkull till FotbollDirekt.se.
Hammarby har radat upp publiksuccér och har sedan sista superettanåret fram till i dag i över 40 matcher dragit minst 20 000 åskådare.
Och framgångarna ser ut att stå sig.
Snittet så här långt i år 23 990 – mot 22 800 i fjol.
Mot den bakgrunden är det lätt att tro att Malmö FF i morgon per automatik borde ge en utsåld Tele2 Arena. Inte minst genom en färsk kampanj med målet om utsålt i tre raka matcher, mot MFF, Jönköpings Södra och Djurgården.
Men trots att Hammarby nu är på väg att lyfta sportsligt, har en färsk seger och bara är två poäng från toppen, så ser det nu ut att misslyckas direkt – trots MFF.
LÄS: KENNEDY TROR PÅ BAJEN-FANSEN – ROR ILAND KAMPANJEN
I går uppgavs att drygt 21 500 biljetter var sålda – Hammarby har nu vänt på biljettbarometern på sin hemsida, och i skrivande stund återstår 8 225 biljetter till onsdagens stormatch. Maxkapaciteten ligger runt 30 000 och alltså knappt 22 000 sålda biljetter.
Långt i från ett utsålt Tele2.
– Det är klart att vi hade hoppats på mer i en sådan här match men samtidigt är det så mycket som är positivt. Att vi gör resultat, har en ny spännande tränare och nu också en ny sportchef med stor erfarenhet, säger Richard von Yxkull till FotbollDirekt.se.
Med Jakob Michelsen och forne guldmakaren Jesper Jansson så ser ordföranden nu framför sig en stabilitetet som på sikt ska öppna för ännu ett publiksteg för Hammarby.
– Det känns bra. Det är så mycket som gör det just nu. Vi har höga ambitioner och ser ännu större möjligheter i framtiden om vi ser till vad vi har på gång, säger von Yxkull till FD och fortsätter:
– Men alltså, jo, man är nog lite bortskämd. Man blir det men vi måste ändå vara supernöjda med vad som är sålt till den här matchen. Det är det ändå inte många klubbar som matchar.
– Men samtidigt som jag har sagt tidigare, i år är det viktigaste för oss att hitta en hög garanterad lägstanivå att bygga i från efter de enorma publikframgångar vi har haft och fortfarande har.
Hur ser ni ut just nu mot ert publikmål för 2017?
– Jag skulle säga att vi så här långt är ganska exakt på vår budget.
Den här artikeln handlar om: