PÅ FD: Vill se MFF och AIK dra i från i allsvenskan: “De två klubbarna med störst potential”
AIK har allsvenskans starkaste varumärke – det anser varumärkesexpetern Niklas Turner Olovzon. Men vad ger ett starkt varumärke klubben ekonomiskt? Inte tillräckligt, anser experten.
– Jag tror att vi skulle behöva en aller ett par allsvenska klubbar som drar i från de andra lite. Som FCK eller Celtic, säger Turner Olovzon till FotbollDirekt.se.
AIK har starkast varumärke av de allsvenska klubbarna, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon. Men ger det klubben något ekonomiskt? Jämfört med stora företag med starka varumärken så är det väldigt lite. Trots att just fotbollsklubbar har en stark konkurrensfördel. Något man inte får ut så mycket av, enligt Turner Olovzon.
– Många svenska klubbar har oerhört starka varumärken, och framför allt har man en fördel i att man förknippas med så mycket känslor. Där har klubbarna något som vanliga företag bara kan drömma om, men när det gäller att kapitalisera på det så har man inte nått hela vägen, säger han till FotbollDirekt.se och fortsätter:
– Om man tar exemplet med AIK: I företagsvärlden så innebär det att man har kunnat kapitalisera på att man är så pass omdiskuterat som företag, men det gäller inte för AIK eller andra klubbar. Jag vet att det här är kontroversiellt, men jag tror att vi skulle behöva en eller ett par klubbar som drar i från litegrann. Lite som FCK i Danmark eller Celtic i Skottland. Några klubbar som visar att man leder utvecklingen i sin egen liga.
Han utvecklar:
– Det man just nu ser framför sig är att MFF ska vinna varje år och att AIK ska utmana, det är de två klubbar med störst potential sportsligt och ekonomiskt. Jag tror att ett par lag skulle behöva dra i från ännu mer för att ligan som helhet ska utvecklas. Det här att det är så ovisst kan vara kul ur ett idrottsligt, ett “Buster-perspektiv”, men det får inte klubbarna att utvecklas. För det är ju så, att ekonomi stöder idrottslig framgång och inte tvärtom. Även om många tycks tro att det räcker med att vinna matcher och då kommer ekonomin på köpet utan det är precis tvärtom.
– Det beror väl lite på vad man vill ha, det är ju många som gillar spänningen och ovissheten. Nu är vi i en era där Malmö FF egentligen borde vinna det varenda år, men det är inte så, du får ändå som i fjol ett IFK Norrköping till exempel. Det har saknats kontinuitet. Det har funnit korta dynastier, AIK i slutet på 90-talet, Djurgården i början på 2000-talet och MFF de senaste åren. Det är ingen som tar sig upp på nästa plattform. Det hänger ihop med regeln om medlemsstyrda klubbar och spärren att inte kunna äga mer än 49% av en klubb.
Om man nu vill ha den utvecklingen du talar om, vad måste i så fall till?
– En del fans gillar inte när man säger det, men jag tror att man på ledningsnivå måste ta fler tuffa beslut. Beslut som inte gillas av fans på kort sikt. för att sedan kanske bli hyllad på lång sikt. Men det är svårt i många av de stora klubbarna, där personer på ledningsnivå ofta hotas av fans, jag kan förstå att det inte det blir av.
Om man som klubb har ett starkt varumärke, är det då möjligt att kapitalisera på det utifrån vad du sagt?
– Det är klart att det är, framför allt vad gäller medlemmar och supportrar. Däremot vad gäller sponsorer så är det en annan sak. AIK och MFF är de klubbar som har potentialen att ta ett till steg och nå upp på en annan nivå, rikssponsorsnivå. Men det är ändå något som står i vägen: man är för lokala. Som riksföretag är man försiktig att gå in och sponsra de här klubbarna, särskilt de stora Stockholmsklubbarna. Mycket för att man inte vill stöta sig med olika supportergrupperingar men också för benägenheten till skandaler som kan skada det egna företaget, att man förknippas med det.
– Och då blir det ofta så att det är lokala företag som går in. Antingen det eller att ledande personer är supportrar själva, att de är tok-AIK:are till exempel. Det blir hjärtesponsring istället för att man har strikt ekonomiska motiv.
MISSA INTE!
– Allt om Allsvenskan – Gå till FotbollDirekts Allsvenskan-sida
– AIK:s mörker – imagen som lyfter klubbens varumärke
– Mest omtalat efter Facebook – AIK slår Volvo
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: