Startar varje år på miljonminus – Guldfågeln Arena en svindyr historia för Kalmar

Dra in 10-15 miljoner om året – för att undvika minusresultat. Det är det tuffa uppdraget för Kalmar FF:s nya klubbchef Anders Klevsand. Guldfågeln Arena är en dyr historia för KFF:
– Vi har 13 miljoner i kostnad för arenan (per år) – ungefär dubbelt så mycket som de flesta andra allsvenska klubbarna, säger Klevsand till 24kalmar.se.

I slutet på juni stod det klart att Kalmar FF rekryterat Anders Klevsand som ny klubbchef. Han ersätter Svante Samuelsson, som hade rollen i över ett decennium.

Kalmar gör en bra säsong sportsligt, men för den nya klubbchefen finns det ändå mycket att jobba med. Det har varit tufft ekonomiskt i flera år, och inte minst Guldfågeln Arena kostar pengar för KFF. Klevsand lyfter fram de största utmaningarna för klubben de närmaste åren:

– Sportsligt är det självklart ett nytt SM-guld – det är en utmaning som heter duga. Tittar vi på den andra biten är det ekonomin. I år är ekonomin i balans, mycket tack vare försäljningen av (Marcus) Antonsson. Men när vi är framme i januari 2017 så är vi ju egentligen där igen med att vi börjar med ett stort minus på 10 kanske 15 miljoner, så är det ju, säger han till 24kalmar.se och utvecklar kring vad som kostar pengar:
– Vi har en alldeles utmärkt, jättefin arena med alla möjligheter men den är dyr. Vi har 13 miljoner i kostnad för arenan (per år) och det är ungefär dubbelt så mycket som de flesta andra allsvenska klubbarna. Vi måste jobba med att hitta en långvarig, hållbar lösning – det är en jätteviktig bit.

Anders Klevsand har en bakgrund i hockeyklubben Växjö Lakers, och han var klubbchef i Växjö våren 2015, då klubben tog SM-guld. Han säger att han kände sig hedrad när han fick frågan om jobbet i KFF, som han menar är Kalmars starkaste varumärke.

Han säger att klubben måste prioritera vissa saker framför andra ekonomiskt, “en omfördelning på vad vi vill satsa pengarna”. Utmaningen är tuff inför varje år: dra in 10-15 miljoner för att inte göra minusresultat.
– Det är sån fotbollen är. Nästa år kanske vi har en ny Antonsson i laget som heter Karlsson eller Svensson och som gör elva mål på våren och så säljer vi honom. Det är väldigt olika vilka lösningar som kan uppstå.

– Samtidigt kommer vi titta på de löpande kostnaderna men att rätta till allt kommer inte att gå nästa år. Då måste vi hitta en bra spelarförsäljning eller hitta en bra hållbar lösning gällande kostnaderna för arenan.

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: