PÅ FD: Bajen bemöter “anklagelserna” – gratisbiljetter en ingrediens i publiksuccén
Hammarby slog allsvenskt publikrekord i fjol och leder allsvenskans publikliga också i år. Samtidigt lyfts det ofta fram att Bajen delar ut många av sina biljetter gratis. Och gratisbiljetterna bidrar till publiksuccén, det är inget som klubben sticker under stolen med.
– Det är klart att det bidrar till våra siffror, det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
Hammarby slog nytt allsvenskt publikrekord i fjol, med 25 507 i publiksnitt. I år är hemmasnittet på Tele2 Arena lägre, men Bajen är fortsatt i klar ledning i allsvenskans publikliga. Just nu 22 763 i hemmasnitt, mer än 5 000 högre än tvåan AIK (17 736 i hemmasnitt).
Samtidigt får klubben kritik (bland annat HÄR) för att man uttalat satsat på gratisbiljetter. Detta genom projektet “Gröna linjen” som riktar sig mot skolor i söderförorter, och där olika skolor får tillgång till matchbiljetter inför Bajens hemmamatcher.
– Vi har en uttalad strategi när det gäller publikrekrytering, vi inriktar oss på förorterna söder om Södermalm. Där har vi ett tätt samarbete med skolorna i söderort, och vi försöker se till så att det finns möjligheter för elever i de här skolorna att gå på match två gånger per år. En match på våren och en match på hösten är tanken, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
– De som har årskort och går på alla våra hemmamatcher nu, väldigt många av dem började en gång gå på matcherna tillsammans med sina föräldrar. Och det handlar ju här om att rekrytera framtidens publik. Vi är glada över att vi har så stor publik men måste också tänka på framtiden, att få in ny publik till våra matcher. Att titta på det yngre segmentet publik, det utgår jag i från att alla klubbar gör. Den som blundar för den utmaningen bör nog syssla med något annat.
Hur många biljetter är det som delas ut per match?
– Det varierar från match till match, och det är inte till alla matcher vi gör så här. Till derbyt mot Djurgården som väntar nu till exempel, där finns det inga sådana biljetter alls ute. Vi gör en bedömning från match till match, hur många biljetter som kan tänkas gå åt och hur mycket utrymme vi har för ytterligare platser. Antalet biljetter som delas ut på det viset varierar från 1 000 biljetter per match till betydligt mer än så.
Att de här biljetterna, eller mer exakt de biljetter som faktiskt utnyttjas, är med och bidrar till Hammarbys publiksiffror, det är inget som klubben sticker under stolen med.
– Det är klart att det bidrar till våra siffror, det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut. Samtidigt tror vi att många av de här barnen kommer att vara återkommande besökare på våra matcher i framtiden. Det är ju det som det här handlar om först och främst.
– Och tror man att det här är ett specifikt fenomen för Stockholmsklubbarna eller Hammarby, då är man inte speciellt påläst. Utan att jag har detaljkoll på hur alla andra klubbar arbetar så vet jag att det här är ett väldigt vanligt sätt att arbeta på. Det vet jag delvis genom att jag själv arbetat i andra klubbar tidigare. Sedan lyfts det kanske fram mer när det gäller oss då vi haft så höga publiksiffror. Det passerar kanske mer obemärkt i mindre klubbar.
Tele2 Arena tar in 30 000 åskådare och kapaciteten finns för att göra den här typen av publikrekrytering, säger Nilsson. På Söderstadion fanns inte den möjligheten.
– Det var svårt att göra det här på gamla Söderstadion. Den arenan var mycket mindre, den var sämre anpassad för barn och ungdomar, det fanns färre sektioner och platser som lämpade sig och i många matcher blev det snabbt slutsålt. Nu har vi en annan möjlighet att jobba med publikrekrytering på det här sättet.
Vad gäller faktiska publiksiffror, har ni svart på vitt hur många av de här biljetterna som utnyttjats?
– Absolut, vi har stenkoll på det. Vi kan redovisa i detalj hur många biljetter som går ut ur systemet och hur många som sedan används. Så uppfattningen om att vi står och gödslar ut biljetter på något köpcentrum… det kan jag definitivt dementera. Vi har detaljkoll på hur många biljetter som delas ut respektive hur många biljetter som de facto används, säger Markus Nilsson och kommer in på hur många biljetter som utnyttjas:
– Nu har jag inte siffrorna för i år framför mig men i fjol hade vi ett bortfall på mellan 5 och 8 procent totalt, för alla biljetter. Det är ganska vedertaget med bortfall i den storleksordningen på de flesta evenemang, oavsett om det är idrottsevenemang, konserter eller vad det nu är. Och det är klart, det är ett större bortfall på de biljetter som delas ut än de som inte delas ut. Det säger ju sig självt att benägenheten att dyka upp på ett evenemang som du har betalat för är större.
De biljetter som delas ut räknas in i antalet sålda biljetter på förhand, något som gör att vissa invänder mot begreppet “sålda biljetter”. Sättet att räkna antalet sålda biljetter på är likadant för alla klubbar, säger Nilsson.
– I antal sålda biljetter på förhand så räknas samtliga biljetter som är ute i ur systemet, alltså som inte finns kvar tillgängliga för försäljning. Då räknas de här biljetterna in, men samma sak gäller ju också årskorten och sponsorpaketen till exempel.
– Så nej, de här biljetterna är inte per definition sålda, men i och med att det finns så många olika kategorier så blir det väldigt svårt att presentera det på något annat sätt i kommunikationen utåt. Att dela upp det i x antal olika kategorier skulle göra kommunikationen styltig. Det är ingen annan klubb som gör så heller i sin kommunikation, att exempelvis bryta ut alla årskort och inte ta med dem i antalet sålda på förhand.
De biljetter som utnyttjas, sålda eller utdelade, är de som redovisas som publiksiffran i slutändan. Att det skulle förekomma “saltande” av publiksiffrorna, det tillbakavisar Nilsson:
– Det finns inget incitament för oss eller någon annan klubb att redovisa fler åskådare än vad som var på plats. Vi har ett hyresavtal där vi betalar arenahyra utifrån antal utnyttjade biljetter och det skulle snarare slå tillbaka på oss om vi redovisar fler utnyttjade biljetter än vad som är fallet i verkligheten. Att ge arenabolaget en siffra som överstiger den faktiska siffran gör bara att vi får betala mer hyra än vad vi egentligen behöver betala.
Kan du förstå att det här ofta dyker upp när det handlar om era publiksiffror?
– Absolut, jag har hundra procent respekt för att det spekuleras i det här. Antagonismen och kampen om att vara den största klubben är ständigt närvarande här i Stockholm och publiksiffror är ett väsentligt nyckeltal att jämföra med. Det är ett väldigt tydligt mått att mäta storlek och intresse på, du har så och så många på dina matcher och det speglar hur stor du är som klubb.
– Vi försöker inte dölja att vi har det här projektet, tvärtom. Men för oss är det viktigaste att vi är transparenta gentemot våra medlemmar och supportrar. Vad andra säger och spekulerar i, det bryr vi oss inte om.
MISSA INTE!
– Allt om Hammarby – Gå till FotbollDirekts Hammarby-sida
– Hammarbys nya publiksuccé – första utsålda derbyt på g
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: