PÅ FD: Självkritiskt Blåvitt långt efter i publikrace: ”Men vi kan bli större än alla”

IFK Göteborg är långt i från att publikt utmana Hammarby, MFF, Djurgården och AIK. I nuläget är 13 500 biljetter sålda till den allsvenska premiären – ställ det mot kvartetten i övrigt som alla ser ut att sälja +20 000. Men Blåvitt är övertygade om att på sikt kunna gå om allihopa:
– Vi har absolut samma potential som dessa klubbar och på sikt är målet att bli störst av alla, säger i dag IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad till FotbollDirekt.se.

Hausse i Stockholm, hausse i Malmö. Däremot mer dämpat i rikets andra stad.

I går kunde FotbollDirekt avslöja hur IFK Göteborg planerar att spela matcher på Nya Ullevi igen.
Blåvitt är inte nöjda med Gamla Ullevis kapacitet som inte kan möta efterfrågan i stormatcherna. Med det har konkreta planer på att använda den gamla storarenan igen för vissa större matcher.

Nu grundar sig inte planerna enskilt på hur premiären är såld, utan snarare flera års trög publiktrend. Där MFF, AIK, Djurgården och inte minst Hammarby visar stora framgångar så klarar inte IFK i dag av att göra detsamma.

Men det har kraftsamlats i det tysta.
Nyligen var FotbollDirekts krönikör Mårthen Bergman kritisk till intresset för IFK Göteborg jämfört med kring storklubbarna i övrigt.

Blåvitt är självkritiskt och möter i dag FD:s krönika så här:
– Vi är inte nöjda. Men vi är på rätt väg, anser IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad för FotbollDirekt.se men vill ändå nyansera bilden av biljettförsäljningen inför årets premiär:

– Vi har sålt 13 500 biljetter med två dagar kvar till premiären. Om vi jämför med våra tidigare premiärer mot liknade motstånd så är det en bra siffra, säger han och ringar in en intressant jämförelse:
– Det mest hajpade Blåvitt i modern tid, säsongen 2012, med nyförvärv som Gerzic och Farnerud, drog 15 300 åskådare i premiären mot IFK Norrköping. Säsongen därefter mötte vi Brommapojkarna, som kan jämföras med Åtvidaberg och lockade 11 700. Så vi är definitivt på rätt väg.

Marknadschefen uppträder engagerat. Det snabba ordflödet är genomtänkt och precist. Det är uppenbart att IFK:s ledning har en fastslagen linje som bygger på en analysbild som över en längre tid har tagits fram.
Men i grunden medger han ändå hur de senaste åren på flera olika vis har varit ett misslyckande. När storklubbarna i övrigt ökar och allt mer närmar sig 20 000-nivåer så har IFK i flera år, allt sedan 2010 rört sig inom spannet, 10 000-11 500 åskådare.

Stagnationen bygger för IFK på flera teser som skapat ett mått av publikt vakuum för landets kanske mest legendariska varumärke inom fotbollen. I front finns en arena som inte motsvarat förväntningar.

– Jag menar…det är bara att erkänna. Titta på Tele2, titta på Friends. Det är ju rena rama rymdskeppen jämfört med Gamla Ullevi. De har helt andra förutsättningar, säger han och förtydligar sig:
– Från början hade vi en arena som tog 19 000 åskådare. Sedan minskade den till 18 300. Och nu i högriskmatcher kan vi i bästa fall ta in 17 000 åskådare, ibland endast 15 500. Det är helt enkelt för lite eftersom det är i de matcherna vi har kapacitet att locka 20 000-30 000 åskådare. Därför går vi miste om de stora publiktopparna som drar upp publiksnittet och som Stockholmsklubbarna har kapacitet för, säger marknadschefen för att komma in på bristen på stormatcher i Göteborg som det ser ut i dag:
– Vi har ju inga riktiga derbymatcher som i Stockholm eller i Skåne.

Hur ser du med det på ”El Västico”, mötena med Elfsborg…?
– Elfsborg. Det finns en växande prestige där. Det är på god väg. Men ändå inte alls jämförbart med det som finns i Stockholm och Skåne eller som i våra derbyn mot Gais och Örgryte. Här har vi ett arbete att göra.

Utöver det finns ett mått av strategiska misstag. Andrej Häggblad igen:
– Vi måste även vara självkritiska och har kommit fram till en del viktiga insikter i vår analys. Vi har varit alldeles för fokuserade på att maximera våra intäkter i stormatcherna. Istället borde vi ha arbetat med offensiva erbjudanden mot utvalda målgrupper och sålt slut de matcherna tidigare. Vi måste lära göteborgarna att det är farligt att vänta med att köpa biljetter sent. Kort och gott, vi måste fokusera mer på att optimera hypen och bredda underlaget istället för att maximera intäkterna på kort sikt.

I en påföljande aspekt kommer IFK-chefen in på den avvägning som så många klubbar brottas med.
Kärnpubliken, kontra breddelen.
– Vi har flest sympatisörer i hela landet. När det gäller aktiva supportrar är vi dock inte störst. En av anledningarna till att den skaran inte har växt tillräckligt mycket är att vi har lagt för stora resurser på våra aktiva fans, de som redan är frälsta. Utan att förminska kärnsupportrarnas betydelse för vår förening eller sänka servicegraden så måste vi jobba mer aktivt med att attrahera nya supportrar. Så är det.

En annan aspekt som påverkar intresset runt alla föreningar är sportslig framgång. Något Blåvitt inte har varit bortskämda med under en längre tid.
– Ja, det går inte att blunda för det. Ett SM -guld på 18 år talar sitt tydliga språk. Nu var vi tvåa i fjol. Det är ju en bra tabellplacering men den dåliga inledningen på säsongen gjorde att hajpen dog tidigt och när vi åkte ur Europa League så kändes det som att luften gick ur fullständigt. Vi lyckades med supportrarnas hjälp att få till en bra inramning i vår avslutningsmatch, vilket har haft positivt betydelse för uppstarten av den här säsongen.

Jämte vill han se IFK Göteborg växa som klubb.
– Vi är en väldigt liten förening sett till antalet aktiva med cirka 300 spelare. I det avseendet har klubbar som Djurgården, Hammarby och AIK mycket gratis eftersom de är 5-6 gånger större. Det finns få, om ens någon, strategi som är bättre för att öka publikunderlaget på lång sikt än att låta unga tjejer och killar representera föreningens färger. De som inte blir elitfotbollsspelare hamnar ofta på läktaren.

Men du är också självkritisk till hur ni i IFK Göteborg har tagit tillvara på engagemanget runt föreningen?

– Ja, så är det. Vi har inte varit tillräckligt öppna och välkomnade för att aktivera det stora engagemanget som finns runt IFK Göteborg. Därför har vi gått miste om den kanske viktigaste ingrediensen för att driva upp intresset, den kollektiva kraften. I det hänseendet så är kärnsupportrarna oerhört viktiga. Det finns ingen förening som har lyft till de nivåer vi siktar mot utan att delaktigöra sina supportrar på resan. Men sedan något år tillbaka, mycket tack vare påtryckningar från de organiserade grupperna och vår SLO, har vi kommit till insikt och hamnat på rätt spår vilket redan märks. Det engagemang som vi upplever just nu bland supportrarna tror jag inte har funnits någonsin tidigare. Vi är på rätt väg.

 

MISSA INTE – MER OM IFK GÖTEBORG
Allt om IFK Göteborg – Gå till FotbollDirekts Blåvitt-sida
AVSLÖJAR: Blåvitt planerar arenabyte – medger problem med Gamla Ullevi
KRÖNIKA: IFK Göteborg måste bevisa att de är det storlag historien visar

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
TWITTER
FACEBOOK
INSTAGRAM

ELITEFOOTBALLSveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: