Djurgården om nya kampanjen: “AIK varit ensamma på scenen – men här har vi hittat helt rätt”
Djurgårdens kampanj “Stockholms stolthet” släpptes i veckan, med kampanjfilmen där man förkunnar att det “att vara Djurgårdare är lika självklart för en stockholmare som att stå till höger i rulltrappan”. Nu har den tillhörande T-shirt-försäljningen kommit i gång.
– Vi har sålt 700 tröjor på drygt tre dygn, och det är precis som vi säger i filmen, det är verkligen från hela Stockholm., säger Johan Andersson, projektansvarig för pubilkfrågor hos Djurgården, till FotbollDirekt.se.
Ett säkert vårtecken och en temperaturhöjare inför den allsvenska premiären är de allsvenska klubbarnas kampanjer. Nu har såväl AIK (“För AIK”) som Djurgården (“Stockholms Stolthet”) sjösatt sina satsningar inför 2015.
I veckan gick Djurgården ut med en ny hemsida, stockholmsstolthet.nu, och en peppfilm för att driva upp försäljningen inför hemmapremiären mot Elfsborg den 5 april.
“Vår förankring är den här staden till dess minsta beståndsdel, från Haninge i söder till Åkersberga i norr, från Hässelby i väst till Lidingö i öst (…), tillsammans är det vi som är Stockholms Stolthet. Att vara Djurgårdare är lika självklart för en stockholmare som att stå till höger i rulltrappan, mässar kände skådespelaren och tidigare djurgårdsspelaren Thomas Hanzon i filmen.
Johan Andersson, projektansvarig för publikfrågor hos Djurgården, känner att man landat helt rätt med “Stockholms Stolthet”.
– Det är skitroligt, vi har fått en fantastisk respons. Det känns som att folk har tagit den till sina hjärtan direkt, säger Andersson till FotbollDirekt.se.
– AIK har varit lite ensamma på den här scenen, vi har haft en del filmer som inte nått hela vägen fram. Men nu känns det verkligen som att vi har tittat helt rätt, den här kampanjen slår an en sträng hos alla djurgårdare.
Vad säger ni till dem som ser vissa av de här områdena, som sina… era konkurrenter tycker nog att vissa av områdena i till exempel norr- och söderort är “deras” områden?
– Det kan inte vi ta hänsyn till, vår kampanj riktar sig till djurgårdare och inga andra. Och det finns ju djurgårdare i hela Stockholm med omnejd. Det blir ju också en grej med den här kampanjen, folk är ju stolta över sina egna stadsdelar, bor du på Kungsholmen så känner du stolthet över det, eller bor du i Vasastan känner du stolthet över det.
Till kampanjfilmen säljer Djurgården t-shirts med just de specifika områdena och djurgårdsmärket på. “Stockholmströjorna” släpptes till försäljning i veckan och enligt en försäljningsbarometer på klubbens hemsida så är det precis den spridning över hela Stockholmsområdet som visas upp.
– Vi har sålt 700 tröjor på drygt tre dygn, och det är precis som vi säger i filmen, det är verkligen från hela Stockholm. Vi har bra försäljning åt alla väderstreck.
– Det här blir ju också en trigger för folk att man vill “vara flest”, man känner en stolthet över det område man kommer i från, och en stolthet över att vara djurgårdare.
MISSA INTE – MER OM DJURGÅRDEN!
– Allt om Djurgården – Gå till FotbollDireks Djurgården-sida
– Djurgården jagar Bajensuccé – men fortfarande långt efter
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: