PÅ FD: Stort engagemang för Djurgårdens nya kampanj: “Gått rakt in i hjärtat”
Djurgården lanserade igår sin nya kampanj “Stockholms Stolthet”. Redan nu börjar Dif märka effekterna av kampanjen, bland annat genom fler sålda biljetter och ett stort engagemang på sociala medier.
– Det har enbart varit positiv respons. Budskapet har gått rakt in i hjärtat på många, säger Johan Andersson, projektansvarig för pubilkfrågor hos Djurgården, till FotbollDirekt.
AIK släppte i förra veckan sin kampanj “För AIK” inför säsongen, igår lanserade Djurgården kampanjen “Stockholms Stolthet”. Dif har bland annat lanserat en ny hemsida, stockholmsstolthet.nu, och producerat en tvåminutersfilm för att uppmana supportrarna att köpa biljetter till allsvenska premiären mot Elfsborg.
– Vår förankring är den här staden till dess minsta beståndsdel, från Haninge i söder till Åkersberga i norr, från Hässelby i väst till Lidingö i öst (…), tillsammans är det vi som är Stockholms Stolthet. Att vara Djurgårdare är lika självklart för en stockholmare som att stå till höger i rulltrappan, förkunnar filmen.
Responsen på kampanjen har varit riktigt bra enligt Johan Andersson, projektansvarig för pubilkfrågor hos Djurgården Fotboll.
– Det har enbart varit positivt. Budskapet har gått rakt in i hjärtat på många, även om man flyttat mellan olika stadsdelar så kan alla kan känna igen sig i att oavsett om man är från Åkersberga, Hägersten eller någon annanstans i stan så är man Djurgårdare. Sedan har vi även fått stort genomslag på Twitter där #StockholmsStolthet var i topp för trender i Sverige både igår och idag, och det är såklart jättekul, säger han till FotbollDirekt.
Redan nu har kampanjens genomslag börjat visa sig i biljettförsäljning till premiären, enligt Andersson.
– Ja, det har börjat ticka igång nu. Generellt är vi Djurgårdare rätt långsamma att köpa biljetter då många inte köper förrän de sista dagarna innan match. Det såg vi om inte annat mot Malmö i höstas, då hade vi sålt 10 000 biljetter med 12 dagar kvar och det blev över 24 000 på matchen. Nu har vi sålt runt 11 000 biljetter med 18 dagar kvar, så det märks att det börjar ticka på, säger han.
Vart pekar prognosen för publiksiffran till premiären som det ser ut idag?
– Det borde vara 28 000 någonstans, även om det såklart är svårt att veta på förhand. Vi har egentligen inget att jämföra med, det här är den första hemmapremiären vi har i allsvenskan sedan 2009, och förra året blev det ju som det blev i samband med det som hände nere i Helsingborg. Men vi ska se till att göra det här till något jävligt bra.
– Sedan hoppas jag verkligen att vi kan få runt 1 000 Elfsborgare på bortaläktaren, de är jättevälkomna. Det är ju roligare att han några att sjunga emot än att det är helt tomt på bortasektionen, så jag hoppas verkligen de lyckas mobilisera, tillägger han.
Är målsättningen för premiären ett utsålt Tele2 Arena?
– 28 000 är målsättningen, det är mitt mål i alla fall. Sedan är det kanske inte vad vi har budgeterat för, men det är vad jag hoppas på, och det känns jättebra.
MISSA INTE!
– Allt om Djurgården – Gå till FotbollDirekts Dif-sida
– AVSLÖJAR: Han skriver snart på för Djurgården
– Broberg: ”Vi vill sluta före både AIK och Hammarby”
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: