PÅ FD: En allsvensk popimage som slår allt? – eller…
Halmstad satsar på Jamaica-inspirerat. Halläningarna flirtar nu med allsvenskans marknadskrafter. Mer pop än någonsin i HBK-kretsar…?
– Jag tycker det är festligt. Halmstad har varit konservativt i många år nu, ler klubbdirektör Fredrik Andersson till FotbollDirekt.se.
Det är ett drag som blev känt redan tidigt i vintras. Men i dag har det fullt ut ut officiellt genom Halmstads officiella hemsida.
Halmstad kommer bitvis att spela i fluorescerande grönt i år. Pumas förslag ger nu hallänningarna rubriker bortom det sportsliga, något som sällan hänt genom åren.
Som Barcelona i rosa eller orange. En jämförelse som haltar, förstås. Men oavsett vad en av världens mest berömda klubbar gör så är det onekligen intressant hur Halmstad bryter av det konservativa stilmönster som gäller i den allsvenska fotbollen.
Vi tar det en gång till. Självlysande gröna tröjor.
En smärre reklamkupp med en ny sponsor, IFK Göteborgs tidigare Prioritet Finans.
– Personligen gillar jag det. Det är festligt och ovant. Nej, vi ångrar det inte, säger Halmstads klubbdirektör Fredrik Andersson till FotbollDirekt.se.
– Vi har varit strikt konservativa i många med svart och blått, bortsett från ett eller två år då vi hade orange färg.
Bakgrunden resonerar han så här om. Erbjudandet som kom från ingenstans:
– Puma frågade om vi vågade. Och, ja, vi vågade. Men det här är ju en färg vi bara kommer att spela i på bortaplan när vårt ordinarie krockar färgmässigt med hemmalagets.
Halmstadsprofilen Jesper Westerberg har tidigare för Sportbladet varit mindre positiv. Och i en läsarundersökning Sportbladet gjorde så fick tröjan bottenbetyg.
– Det blev en färgchock kan man väl säga. Det är väldigt svårt att se det framför sig, sade Westerberg i januari.
– För mig så känns det som man vill ha något som representerar klubben i alla fall. Jag vet inte, vi är väl inte så gröna av oss egentligen.
Men Halmstads klubbdirektör ler mest – trots att känslorna för den nya stilen delar Halmstads fans.
– Man kan väl säga att det är delade uppfattningar i det här. Vissa tycker att den är skitläcker, andra inte alls. Men Puma är nöjd med uppmärksamheten och det är faktiskt journalister från så väl England som exempelvis Afrika som har ringt och velat uppmärksamma det här.
– Och Puma är ju nöjda med uppmärksamheten och det är ju vi också. Det här är bra för vårt varumärke.
Hur känns det att ge intervjuer på det här viset?
– Jag oroar mig för helt andra saker än tröjfärger. Det enda jag bryr mig om är ju inte vilken färg, utan hur många allsvenska poäng vi har. Det är det som gäller.
– Vad allsvenska kollegor säger…? Spännande är väl uttrycket jag har hört mest.
MISSA INTE!
– Mer om Halmstad – Gå till FotbollDirekts HBK-sida
– Ljungberg tillbaka i allsvenskan? HBK hoppas på tränarroll för legendaren
– Sparkade HBK-tränaren: ”Tog lång tid att komma över skammen”
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: