PÅ FD: Trots krissiffror – vill inte stress-sälja svenska topparenan
Efter gårdagens utkablande av ännu ett tungt ekonomiskt resultat för Kalmar FF så rekommenerade smålänningarnas förre succébas en försäljning av Guldfågeln. Men KFF bromsar än så länge en sådan lösning:
– Det är inte aktuellt. Inte just nu. Men det är självklart att vi måste få ordning på vår ekonomi, säger klubbdirektör Svante Samuelsson till FotbollDirekt.se.
En ny ekonomisk smäll för Kalmar FF på över åtta miljoner kronor blev gårdagens stora allsvenska nyhet.
Siffror som gör så att Kalmar har förlorat 23 miljoner över den senaste femårsperioden. Nu handlar det inte om någon ekonomisk kris, inte för en av landets rikaste klubbar med en förmögenhet på närmare 50 miljoner kronor – och med en likviditet på 11,5 miljoner, enligt tidningen Barometern under gårdagen.
Men tydligt är att trenden är ett farligt spår för alla inblandade.
Och det är inte heller någonting ett av Kalmars ansikten utåt försöker förneka. I en intervju med FotbollDirekt ger Svante Samuelsson här sin syn på hur den svåra finansiella utvecklingen fortsätter.
– Vi har en ambition att klara av att äga arenan själva. Det är så vi tänker just nu, menar klubbdirektören för FD och svarar på tankegångar som finns utifrån om en försäljning:
– Det där är någonting som får stå för Johnny Petersson. Det är inte aktuellt. Inte just nu. Men det är självklart att vi måste få ordning på vår ekonomi. Så vi får se.
Men det är uppenbart att det är arenan som är av ett allsvenskt toppsnitt – att det är den som gör så att ekonomin rasslar som den gör
Med närmare 20 miljoner i driftskostnader så saknas årligen, enligt bedömningar, mellan 6-12 miljoner för Kalmar med rådande ekonomiska volym.
– Det handlar om stora kostnader. Det gör det. Driften kostar oss omkring 19 miljoner per år med ränta och avskrivningar. Det är en stor utmaning att hitta intäkter för att möta det här, säger han men utan att låta uppgiven:
– Vi har ambitionen att klara av det här. Vi ska jobba ännu hårdare på att söka samarbete med näringslivet och ha en ännu större verkningsgrad sportsligt. Vi tror mycket på vad vi gör och känner att vi sportsligt har spännande saker på gång.
Den här artikeln handlar om: