Hammarby har halkat efter AIK och Djurgården: “Ingen vits att hetsa”

Med dryga två månader kvar till den allsvenska säsongsstarten har Hammarby gått ut med sina säsongskortssiffror. Intresset är stort för nykomlingen – men båda lokalkonkurrenterna ligger i nuläget framför i försäljningen.
– Vi ser ingen vits i att hetsa gentemot AIK och Djurgården, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se. 

Den allsvenska säsongen närmar sig steg för steg. Med mer än två månader sedan serien slutade börjar fotbollssuget märkas hos supportrarna, och de allsvenska stockholmslagen gick nyligen ut med uppdaterade siffror kring hur de ligger till i säsongskortsförsäljningen. Intresset för klubbarna är stort, i nuläget har AIK sålt flest årskort (cirka 8 000) följt av Djurgården (drygt 6 500) och Hammarby (drygt 5 700).

Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson hetsar dock inte upp sig över faktumet att Bajen ligger bakom konkurrenterna i dagsläget.
– Vi får se var det landar, AIK sålde ju 16 000 i fjol men hade ju i princip samma publiksnitt. För vår del är inte det det viktigaste, det finns inget självändamål i att vi ska sälja mycket säsongskort. Det viktigaste är att de som tycker att det är värt det köper säsongskort, sedan får de som hellre köper lösbiljetter gärna göra det, vi hakar inte upp oss så mycket på det. Vi ser ingen vits i att hetsa gentemot AIK och Djurgården med säsongskortssiffror, säger han till FotbollDirekt.se.

Siffrorna berättar inte heller hela sanningen. Klubbarna är inne i olika faser i sin försäljning, till exempel har Hammarby ännu inte öppnat upp sittplatsförsäljningen för andra än de som var säsongare förra året.
– Fram till nu har det bara varit förnyelse av säsongskort, vi har inte släppt sittplatsförsäljningen än. Vi börjar med det den 1 februari, säger Nilsson.

Hur ligger ni till gentemot planen försäljningsmässigt?
– Vi ligger bra till, det är ändå tidigt och vi har över 5 700 sålda. Största rushen lär dock komma när vi nu öppnar upp för de som inte hade förra året att skaffa säsongskort. Dessutom ligger en tuff decembermånad med mycket julklappar bakom oss, och januari brukar ju generellt vara den fattigaste månaden på året, så vi räknar med att det kommer ta fart snart.

Hur många säsongskort tror du ni kommer ha sålt när allsvenskan drar igång?
– En ökning på 50 procent från förra säsongens siffra (7 500) vore grymt om vi skulle göra, typ 10-11 000 alltså.

Känns det som att supportrarna börjat acklimatisera sig till Tele2 Arena?
– Svårt att säga, vi har ju bara spelat en hel säsong på arenan. Vi gjorde en del förändringar inför förra säsongen, nu blir det mest småjusteringar. Vi gjorde också en publikundersökning efter säsongen, och säsongarna får göra en egen enkät, så vi har rätt bra koll på vad folk tycker. Nu har vi till exempel ändrat till att ha endast en komprimerad familjeläktare istället för två, och ökat platserna på aktiv sittplats då de har varit väldigt populära. I övrigt ser det ganska lika ut.

Den 16 februari spelar Bajen säsongens första match på Tele2 Arena – en träningsmatch mot MLS-mästarna Los Angeles Galaxy. Trots att det är nästan en månad kvar märks det redan nu att matchen är het.
– Det är inte vi som arrangerar matchen men vi får ju rapporter, försäljningen går ganska bra och den fick en bra skjuts förra veckan. Det har sålts 4 000 biljetter hittills, och då är det ju ändå ett tag kvar och dessutom en träningsmatch. Jag tror att det kan komma en hel del, säger Nilsson.

Tror du det är möjligt med en femsiffrig publiksiffra?
– Ja, det tror jag är fullt möjligt. Jag tror att de mest inbitna supportrarna kan se det som lite av en jippomatch och att det inte är vi som arrangerar och tjänar pengar på det, men 4 000 sålda på mindre än en vecka lovar gott.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: