PÅ FD: AIK matchar rekordår – tror på publikseger mot Bajen
AIK startar årskortsförsäljningen på en hög nivå. Närmare 8 000 är dagssiffran och med det går AIK i nuläget mot fjolårets rekordår.
– Det är glädjande att vi är på samma nivå som ett rekordår som i fjol. Vi har vunnit publikligan 39 gånger och för oss är det viktigt med en 40:e också, säger AIK:s vd Thomas Edselius leende till FotbollDirekt.se.
Vid motsvarande tidpunkt i fjol hade AIK sålt 8 300 årskort. En siffra som slutade med en ”all time high” för AIK som till sist nästintill dubblade den siffran.
Och nu ser AIK ut att kunna nå 16 000-strecket igen. Mohamed Banguras comeback och andra spännande nyförvärv ser ut att direkt ge en kick.
Att säljstarten i år har senarelagts med ett par veckor har inte påverkat mer än marginellt.
Det var i början av veckan som AIK redovisade tidiga succesiffror; bara dygnet efter publikfesten under årets första träning som drog över 2 000 åskådare.
I början av veckan redovisade AIK 7 561 sålda årskort.
Ledningen är lättade över att det stora intresset håller i sig.
– Det är klart att det känns bra att se att vi startar så starkt, trots att vi börjat senare i år. Sedan ska man komma i håg att förra året var extremt. Då ökade vi ju 50 procent mot samma tidpunkt 2013. Så det är ju egentligen på sätt och vis det året man ska titta emot med tanke på den extrema utveckling vi hade i fjol, säger Thomas Edselius till FotbollDirekt.se
– Men nu visar vi att intresset är lika starkt som förra året. Det här är en effekt av att vi har en spännande trupp och att vårt arbete fungerar.
Thomas Edselius pekar på jämte flera nya initiativ för att behålla greppet om tätpositionen för svensk fotboll, i synnerhet som Hammarby gått upp i allsvenskan med över 20 000 åskådare i snitt i superettan.
– Vi höjer inga biljettpriser. Snarare tvärtom. Vi har sänkt priser på långsidorna, vissa sektioner där – och så öppnar vi en till familjeläktare, redogör AIK:s vd.
Hur kan prisbilden nu se ut för en familj?
– Ett familjeårskort vi erbjuder är en vuxen och två barn för 1 300 kronor.
Frågan är nu om det här räcker för att behålla publiktronen mot ett Hammarby som alltså i fjol hade vunnit den allsvenska publikligan med sitt superettansnitt.
AIK rustar för att hålla nykomlingen i schack.
– Hammarby triggar oss och andra lag. Absolut är det så. Det är glädjande att vi är på samma nivå som ett rekordår som i fjol. Vi har vunnit publikligan 39 gånger och vi vill slå våra konkurrenter och Hammarby ytterligare en gång, säger Edselius och fortsätter:
– Så det är klart att Hammarby måste inse att det här är något vi inte kommer att släppa i från oss. Vi vill fortsätta att vara störst.
Den här artikeln handlar om: