Djurgårdens nya kampanj: “Etablera oss som hela Stockholms lag”
I måndags lanserade AIK sin kampanj inför säsongen med stor presskonferens på en biograf i stan. På fredagskvällen var det Djurgårdens tur att dra skynket av sin kampanj “Aldrig ensam” med en video som är inspirerad av Zlatan Ibrahimovic reklamfilm för Volvo.
– I Djurgårdsfamiljen är man aldrig ensam och vi vet att spelare, förening och supportrar behöver varandra lika mycket. Vi har aldrig stått varandra närmare än vi gör inför säsongen 2014 och vi är alla tokladdade för premiären, både borta i Helsingborg och hemma på Tele2 Arena, säger Djurgårdens kommersiella chef Gunnar Gidefeldt, till dif.se.
Att lag lanserar stora kampanjer inför säsongerna blir allt vanligare och i Skåne har Helsingborg gjort en stor grej av sin premiär mot Djurgården att folk ska köpa biljetter till premiären med hashtaggen “fyllolympia” och IFK Göteborg själva har en kampanj som heter “Visa Färg” och som har varit flitigt förekommande på Twitter.
När det gäller Djurgårdens kampanj är det två budskap som gäller. Dels “Aldrig ensam” men också “Vi har två” syftandes på att klubben har två anfallare med tatueringar och stjärnstatus. I videon medverkar Erton Fejzullahu och Aleksandar Prijovic. I stället för en egen version av “Du Gamla du fria” som fallet var i Zlatans video tillsammans med Volvo är det i stället den klassiska låten, “Sjung för gamla Djurgår’n” som gäller.
Och kring kampanjen “Aldrig-ensam” vill Djurgården höja temperaturen när det gäller vilket som är huvudstadens lag.
– Vi fortsätter att etablera oss som hela Stockholms lag och lägger fokus på vår ”familj”, en familj som under fjolårets stormiga säsong visade hur stark sammanhållningen verkligen är. Resan har gått från att visa bredden i Djurgårdsfamiljen till att i år stärka banden till Djurgårdens socialt ansvarstagande arbete i Stockholm under namnet Djurgårdsandan. Detta engagemang är oerhört viktigt för föreningen, liksom etablerandet av de värderingar som ligger till grund för Djurgården och hela Djurgårdsfamiljen, säger Anders Sjönvall och Christian Ronnerstam på reklambyrån Tatchit som ligger bakom kampanjen.
Den här artikeln handlar om: