AIK: ”Förstår man inte vår kampanj har man problem”
AIK har gått ut hårt den här säsongen med kampanjen – “Vi är inte ni”. Målet har varit att skapa en hausse – men det har också skapat ilska hos konkurrenter
– Kan man inte det så tror jag man har större problem, säger Björn Wesström i dag till Sport-Expressen.
AIK:s marknadsavdelning har under vintern roat sig med att döpta om sina motståndare från Malmö FF eller Djurgården till, kort och gott: “Inte AIK“.
I dag möter AIK:s sportchef Björn Wesström för Sport-Expressen en kampanj som hyllas som så väl bespottas.
– Vi är ju alla AIK-are oavsett vilken avdelning man tillhör, säger Wesström.
– Men den skapar intresse, vilket är en av de sakerna man trycker på här. Det behöver vi. Det är många briljanta idéer som kablas ut och ibland kommer de på ett bra sätt och ibland på ett sätt som stör folk.
– Så är det. Jag tror att man måste se det utifrån ett humoristiskt perspektiv och klarar man inte av det, då tror jag att man har större problem än att tolka en kampanj.
Inåt i AIK så låter det så här. Björn Wesström berättar om hur spelartruppen ser på greppet med att anonymisera motståndarna.
– Vi har varit noggranna med att ta ställning i spelargruppen, för vi behöver vara medvetna om att ibland är AIK arroganta och ibland är AIK jävligt ödmjuka. Båda två är AIK och ibland passar det ena, ibland passar det andra. I en reklamkampanj så blir saker och ting tillspetsat och det är hela syftet. Det finns egentligen lika många uppfattningar som spelare. Men det bidrar till att öka haussen för AIK, biljett- och årskortsförsäljningen – den ligan har vi redan vunnit. Så det har fört goda saker med sig.
Den här artikeln handlar om: