AIK-fansens ”next generation” – hjälper barn som inte har råd
Ett fint initiativ från Radio Råsunda och Allmänna Supporterklubben: Genom kampanjen #NästaGeneration har AIK-supportrarna man lyckats samla in pengar så att barn kan gå gratis mot Gif Sundsvall. Sektionen barnen ska befinna sig på är norra ungdom, barnens motsvarighet till Norra stå.
– Anledningen till varför vi drog igång det här initiativet är för att få fler unga att upptäcka AIK, säger Nathalie Bergström från Radio Råsunda till Mitt i Solna.
Årets allsvenska går in i sitt slutskede av säsongen med bara fyra omgångar kvar. För AIK:s del ser mycket gynnsamt ut: Serieledning, sex poäng ner till tvåan Norrköping och SM-guldet inom räckhåll för Gnaget.
Sista hemmamatchen går mot Gif Sundsvall den 4 november. Det kan vara en match där guldet redan är klart, det kan också vara en match där guldet ska firas på hemmaplan.
Till den matchen kommer nu AIK-supportar med ett fint initiativ: Radio Råsunda och Allmänna Supporterklubben (ASK) kommer dela ut gratisbiljetter till barn i åldrarna 12-16 år.
Detta har möjliggjorts genom kampanjen #NästaGeneration. Där har folk kunnat skänka en slant till ändamålet som går ut på att värva den nya generationens gnagare.
Insamlingen fick sådan spridning att man nu lyckats köpa upp hela norra ungdoms sektion för att sedan ge bort alla biljetterna till barn.
Nathalie Bergström är programledare på Radio Råsunda och initiativtagare till insamlingen. Hon berättar för tidningen Mitt i Solna:
– Anledningen till varför vi drog igång det här initiativet är för att få fler unga att upptäcka AIK, och för många av oss har supporterskapet inneburit livslånga vänskaper och ett gemenskap som inte hade gått att hitta annars, säger Bergström till tidningen.
– Det är inte heller alla som har möjligheten att köpa biljetter till AIK:s matcher, så vi har alltså samlat in tillräckligt mycket pengar för att kunna erbjuda biljetter till ungdomssektionen gratis, fortsätter Nathalie Bergström.
Inför den senaste hemmamatchen mot Örebro SK (1–1) sjösatte AIK kampanjen ”Tre matcher – 100 K på plats” för att försöka locka totalt över 100 000 åskådare till säsongens tre sista hemmamatcher.
Mot Örebro kom det 21 023 åskådare, så för att nå målet måste man ha minst 79 000 besökare i de två sista på Friends. Detta initiativet hjälper alltså inte bara ungdomar utan bidrar även till att hjälpa till att nå det utsatta publikmålet.
Peder Venseth
Den här artikeln handlar om: