AIK har ökat sin e-handel med 50% på ett år – “En av de viktigaste intäkterna”
AIK ökade sin e-handel med 50 procent från 2015 till 2016. Omsättningen över nätet översteg 12 miljoner kronor.
– Jag tror att merchandise kommer att vara en otroligt viktig inkomst för idrottsföreningar inom om ett par år, säger AIK Fotbolls kommersielle chef Stefan Jonasson till ehandel.se.
Tillväxten beror på en trend bland e-handelköpande – nämligen genom köp i mobilen. De mobila köpen står för hela tillväxten av AIK:s merchendise försäljning under de senaste två åren.
– Det vi har gjort är att vi har byggt upp och satsat hårt på en webbhandel med ett brett utbud och att du smidigt enkelt ska kunna gå in och köpa de här sakerna. Vi har också varit extremt duktiga i sociala kanaler som Facebook, Twitter, Instagram. Vi har inte gjort reklam någon annanstans alls, utan satsat helt på sociala medier, berättar AIK Fotbolls kommersielle chef Stefan Jonasson, som tidigare även varit merchandise-chef i AIK Shop, till Ehandel.se.
År 2013 bytte klubben e-handelsplattform, gjorde sajten både tydligare och modernare och förenklade även betallösningarna där. Under 2015 anpassades mobilsidan och föreningen började satsa hårt på marknadsföringen på de olika sociala medierplattformarna.
Det gav resultat. Under 2016 tog klubben emot 21 504 orders och omsatte alltså över 12 miljoner kronor.
– Jag tror att merchandise kommer att vara en otroligt viktig inkomst för idrottsföreningar inom om ett par år. När man tittar ut i Europa är det en av de viktigaste intäkterna för klubbarna och så blir det nog här också.
Den här artikeln handlar om: