AIK-kampanjen en världshit – nu ska Serie A kopiera “äldre-inmarschen”
AIK:s grepp med att uppmärksamma pensionärer och äldre AIK:are fick stor uppmärksamhet internationellt. Stories om AIK:s grepp har nått 28 miljoner följare på sociala medier världen runt, och italienska Serie A kopiera Gnagets “äldre-inmarsch”. Och nu kan det hela bli ett återkommande inslag på Friends Arena.
AIK gick ut med kampanjen “Den saknade generationen” inför hemmamatchen mot Gefle den 18 september. Kampanjen var tillägnad den äldre generation AIK:are som inte lika frekvent vistas på lagets matcher längre. I förlängningen hoppas Gnaget på att äldre supportrar och medlemmar ska återvända till hemmamatcherna.
Det hela kulminerade på matchdagen, inte minst med en mycket uppmärksammad inmarsch. Där spelarna istället kom ut hand i hand med klubbens äldsta medlemmar, iställt för som i vanliga fall med knattespelare.
Det hela fick stor uppmärksamhet utanför landets gränser, inte minst inmarschen spred sig snabbt och lyftes i flera stora medier världen runt.
AIK skriver nu på sin hemsida om reaktionerna efteråt.
“Samtliga breda medier i Sverige med sportbevakning skrev om kampanjen och så gott som alla världens största sportredaktioner, såsom The Guardian, Marca, BBC, ESPN och världens mest ansedda sporttidning – La Gazzetta dello Sport – skrev om kampanjen och publicerade det rörliga materialet” skriver AIK och fortsätter:
“Dessutom uppnåddes en enormt stor räckvidd inom sociala medier, där bara 20 av de största Twitterkonton som rapporterat om initiativet nådde en bruttoräckvidd på 25 miljoner följare. Instagramkontot ”futbolsport” med 13 miljoner följare publicerade klippet, vilket resulterade i tusentals hyllande kommentarer och på AIK Fotbolls officiella Facebooksida har filmen spelats över 600 000 gånger vilket gör klippet till det mest överlägsna som klubben någonsin har publicerat”.
Det hela har även fått andra klubbar utanför Sveriges gränser att agera med liknande arrangemang. Det största och bästa exemplet på genomslag: Att italienska Serie A kopierar AIK:s grepp för hela sin liga.
“Många uppskattande mejl och telefonsamtal har nått AIK Fotboll efter matchen, inte minst från andra fotbollsklubbar i världen som ansett att budskapet som AIK Fotboll sände signalerade ett stort värde för hela fotbollen. I Italien beslutade man även att samtliga klubbar skulle genomföra inmarschen under liknande former under en samlad omgång i landets högsta liga, Serie A”, skriver AIK.
Kampanjen kommer nu att följas upp – AIK öppnar för att det här kan bli ett återkommande inslag:
“AIK Fotboll ser gärna inslaget som en stående tradition och ett naturligt inslag i framtida arrangemang. Arbetet med att locka äldre generationer av AIK:are till våra hemmamatcher är för klubben lika viktigt som något annat”.
Den här artikeln handlar om: