PÅ FD: AIK kan öppna upp Friends mot Djurgården och Hammarby

DUBAI. AIK-Hammarby i cupen har sålt över 35 000 biljetter. Nu funderar AIK på att öppna upp hela arenan till derbyna.
– Vi har inte bestämt oss för hur vi gör. Men om vi nu har sålt 35 000 biljetter en månad innan till ett cupderby så måste vi tänka till hur vi gör i framför allt derbyna i allsvenskan, säger VD:n Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.

Cupmatchen mellan AIK och Hammarby är stekhet. Av de cirka 40 000 platserna som finns tillgängliga så har över 35 000 sålts. Nu öppnar VD:n Thomas Edselius för att inte spärra av övre etage under vissa matcher i allsvenskan.
– Vi har inte riktigt bestämt oss för hur vi gör. Vi hade ju tredje etage stängt på alla matcher förra året. Det var ett beslut vi tog för att tajta ihop arenan lite. Nu får vi se. Om vi har sålt 35 000 biljetter, en månad innan ett cupderby, så får vi tänka till hur vi gör framför allt på derbyna. De känns ju väldigt heta, säger han till FotbollDirekt.se.

När måste ett sånt beslut komma?
– Det kan man ta på ganska kort varsel. Däremot tror jag att det är väldigt bra att försöka vara tydlig med, vad vi nu än beslutar, att vi kommunicerar det så snabbt som möjligt. Men vi har inte bestämt oss.

Hur svårt är att det att ändra?
– Det är inte så svårt. Första derbyt vi spelade mot Djurgården 2013 så hade vi en publik på 35 000. Och trots att det var 35 000 personer där så såg det lite tråkigt ut på etage 3, det såg liksom halvtomt ut. Och därför tog vi beslutet att vi ska ha trean avspärrad under förra året. Det finns för- och nackdelar.

Tror du att det är möjligt att sälja slut?
– Ja, baserat på facit vi har på cupen så ja, det finns förutsättningar. Då ska förstås tabellposition, formkurvor och liknande vara bra också. Men möjligheten finns. Man ska också ha respekt för att 50 000 på en arena är väldigt mycket folk.

Ett utsålt övre etage innebär för AIK cirka fyra miljoner kronor i extra biljettförsäljning.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: