AIK bromsar kraftigt fall – ökar jämfört med guldåret

AIK gjorde ett sämre år både sportsligt och publikt jämfört med guldåret 2018.
Trots detta säljer AIK starkt inför kommande säsong. Årskorten säljer bättre än ifjol.
– Vi har sålt betydligt bättre i år jämfört med i fjol, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.

AIK spelade 44 tävlingsmatcher 2019. En siffra som bara uppnåtts vid två tidigare tillfällen. Dock var publiksnittet i allsvenskan den gångna säsongen betydligt sämre än 2018. AIK backade rejält. Under guldåret noterades rekordsiffran 23 664. Vilket var en ökning med drygt 33 procent från året innan. I år landade snittet på 18 969 – en minskning med med nära 20 procent.

Möjligheterna för säsongskortsinnehavare att förnya sina årskort fanns redan i september.
I söndags var sista sista dagen att förnya kortet.
– Trots att förnyelseperioden varade tio dagar längre i fjol så har vi sålt på bättre i år, säger AIK:s biljettchef till FotbollDirekt.se.

Då ska man komma ihåg att AIK kommer från en säsong där man slutade fyra.
Att jämföra med 2018 som slutade med guld.
– På måndagen öppnade försäljningen för allmänheten. Även där har vi märkt en klar ökning. 


Siffrorna ser så här långt ut så här: Från slutet av september fram till 10 november så förnyade över 4 000  sina årskort.
Det innebär en ökning på omkring 260 jämfört med i fjol. Så här långt.

2018 såldes cirka 10 000 säsongskort. 
En ökning med nästan 2 500 från 2017. 
Till kommande säsong vill man nu slå rekord. 2020 är målet 12 000 sålda säsongsplåtar. Rekord slog AIK 2014 med 14 400 sålda. 
– Norra stå (AIK:s klacksektion) har sålt på bra. Vi är uppe i 1 200 i dagsläget. Men även på andra sektioner har det börjat röra på sig.
Anledningen till den ökade efterfrågan anser Söderberg bero på att man jobbat hårt med att marknadsföra produkten. Men även att AIK avslutade storstilat med 7-0-krossen mot Enskede i cupen.

– Vi har jobbat hårdare med digital marknadsföring. Där har vi blivit bättre, helt klart.
Vi har även försökt arbeta mer effektivt gällande informationen som går ut via e-post, avslutar Fredrik Söderberg för FotbollDirekt.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: