Allsvenska klubbar och sociala medier – AIK toppar två av tre listor
Det rustas för allsvenska slutomgångarna. På alla möjliga vis. Inte minst betyder sociala media massor i dramaturgin. FotbollDirekt har tittat på vilka klubbar som är störst just nu.
Biljettåtgången är stor inför de tre sista omgångarna i guldstriden.
Exponeringen i media spär på och jämte finns trycket i sociala media.
Men vilka av de allsvenska klubbarna tar egentligen störst plats i dessa kanaler och viktig uppmärksamhet?
FD har listat allsvenskans topp-10 på Twitter, Facebook och Instagram.
I racet bland de allsvenska lagen på sociala medier toppar AIK två av tre listor.
Malmö med och utmanar, Blåvitt likaså.
Gnaget är vassast om man slår ihop samtliga sociala medier.
De svartgula toppar både Facebook och Instagram.
Malmö leder Twitter tätt följt av IFK Göteborg.
Djurgården och Hammarby smyger också med.
Bortsett storstadslagen så når Helsingborg och Östersund flest.
Vi har tittat på klubbarnas officiella konton.
_________________________________________________________________
TWITTER:
1. Malmö FF 66 000 följare
2. IFK Göteborg 61 700
3. AIK 54 900
4. Djurgården 45 700
5. Hammarby 30 300
6. Helsingborg 10 300
7. Östersund 9 900
8. IFK Norrköping 9 600
9. Elfsborg 8 200
10. Kalmar FF 6 500
_________________________________________________________________
FACEBOOK:
1. AIK 227 000 följare
2. Malmö FF 190 000
3. IFK Göteborg 151 000
4. Djurgården 127 000
5. Hammarby 84 000
6. Helsingborg 47 000
7. Elfsborg 41 000
8. Örebro 39 000
9. IFK Norrköping 37 000
10. Östersund 33 000
_________________________________________________________________
INSTAGRAM:
1. AIK 125 000 följare
2. Malmö FF 103 000
3. Hammarby 72 300
4. Djurgården 68 000
5. IFK Göteborg 67 700
6. Östersund 24 500
7. IFK Norrköping 22 200
8. Helsingborg 22 000
9. Elfsborg 17 500
10. Örebro 14 800
Fotnot: FD kommer under hösten att göra en fördjupning kring klubbarnas engagemang i sociala medier.
Den här artikeln handlar om: