Bajenchefens siffror ställer frågan – hur många AIK- och Djurgårdsfans finns det?

Hammarby skriver allsvensk publikhistoria. Men arbetet för att bli ännu större pågår för fullt – i dag visar Bajens vd Henrik Kindlund upp siffror som på sikt ska ge utsålt i alla matcher.
– Undersökningar vi gjort visar att 70 000 hammarbyare har gått på minst en match i år. Men kom i håg att det uppskattningsvis finns 200 000 hammarbyare i Sverige – så det finns mer att ta av, säger vd:n till FotbollDirekt.se.

Rubrikklippen om Hammarbys publikframgångar har välvt fram det senaste året. Framgångar som i dag har resulterat i ett publiksnitt på närmare 25 000 åskådare och Stockholmsklubben är nu nära att bli Sveriges mest publikdragande fotbollsklubb genom tiderna.

Men det stannar inte där. Hammarbys ledning tittar längre fram än i år och är nu övertygade om hur det är realistiskt att sälja ut Tele2 Arena i alla matcher.
– Det är inga hemligheter bakom våra framgångar. Vi har en bra arena, vi jobbar jävligt hårt med det kommersiella och service kring våra matcher, säger Hammarbys vd Henrik Kindlund till FotbollDirekt.se.

– Nu är det klart att vi jobbar mot scenariot alltid fullsatt. Når vi 25 500 åskådare (= Örgrytes alla tiders-rekord) så är det ju inte mycket som återstår.

Och han vet vad han pratar om. Hammarbys vd lutar sig emot närmast unika siffror som tagits fram igenom en serie olika marknadsundersökningar, beställda av Hammarby Fotboll. Det här för att så in i detalj som möjligt hela tiden ha en up-date bild av hur supporterskapet ser ut – och förändras. Men det handlar lika mycket om att ringa in målgrupper i övrigt.
Och möjligen är det just känslan av att förena alla som har i grunden byggt den boost som gett dessa framgångar.

– Nu är det inte någon exakt vetenskap men våra undersökningar visar ju att ungefär 70 000 hammarbyare har sett minst en hemmamatch i år. Det är bra men samtidigt ska man komma i håg att våra undersökningar visar att det finns 200 000 hammarbyare i Sverige.

Det är siffror som skapar perspektiv. Hammarbys vd redogör för hur nästa steg ska bli möjligt – ett steg inte så stort som det kan låta; 15 utsålda Tele2 Arena-matcher per säsong.

– Perspektivet vi har är att vi i ett första steg ska lyckas med att få 90 000 hammarbyare att gå på minst en match per säsong. Lyckas vi med det då är arenan utsåld i alla matcher, säger han.

Blir det verklighet – då hoppas Hammarbys ledning på att på allvar kunna påbörja förhandlingar med Tele2 arena om en utbyggnad.
– Det är klart att det blir nästa steg när vi når så långt. Då vill vi ha sådana samtal med Tele2 och titta på sådana möjligheter.

Stora framgångar. Men man aktar sig för att bli giriga och fartblinda. Höjda biljettpriser behöver fansen inte frukta – trots att en sådan utveckling, oavsett sammanhang i stort sett alltid brukar bli följden.

– Vi har vettiga priser på våra biljetter och nej, jag kan inte se några större justeringar. Vi ska ligga kvar där vi ligger.

Hammarbys ordförande Richard von Yxkull hymlar inte heller med bilden av hur man nu ska växa ytterligare:

– Det är 10 000 åskådare till det handlar om. Det är dit vi nu i första hand vill nå. Men samtidigt vill jag ju betona att det finns bra mycket mer djup än så i analyser vi gör, säger han pekar på organisationens effektivitet som en avgörande del i framgången.

– Men titta på klubbar ute i Europa, större klubbar, med liknande publiksiffror och deras organisationer. Vi är oerhört effektiva i vårt sätt att jobba.

 

MISSA INTE!

– Allt om Hammarby – Gå till FotbollDirekts Hammarbysida
 Hammarby på väg mot historia: ”Det är upplagt för publikrekord”
– Nanne efter Bajens imponerande seger: ”Vi hade inte vunnit allsvenskan”
– Israelssons hälsning: ”Kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är”

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!

– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

 

Ola Gustavsson – Anton Zetterman

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: