Beredda att avstå 20 miljoner för Bajen
Hammarbys ledning har varit tydliga med oron för de ekonomiska konsekvenser coronakrisen kan få.
Men nu kommer hjälp och det genom en ny kampanj där över 8 000 årskortsinnehavare avsäger ekonomiska anspråk.
Vilket enligt FotbollDirekts uppgifter kan vara värt över 20 miljoner kronor för Bajen.
– Det betyder enormt för oss det här. Det är 8 334 just nu. Ja, jag blir känslomässig, kommenterar Hammarbys ordförande Richard von Yxkull.
Kampen för överlevnad pågår bland de allsvenska klubbarna och än så länge spelar det mindre roll att klartecken faktiskt kommit för en premiär.
Det löser problem på kort sikt men det hårda ekonomiska trycket kommer att kvarstå under en lång tid framöver.
Inte minst på grund av uteblivna publikintäkter på obestämd tid, kanske för hela säsongen.
Här lurar en stor fara för storklubbarna som säljer årskort på en nivå som inbringar 30-40 miljoner kronor per säsong. Vad händer om årskortsinnehavare reklamerar produkten och börja kräva pengarna tillbaka?
Hammarby är överlägsen etta i allsvenskan med sina över 16 000 sålda årskort och ser med det extra sårbara ut.
Men efter en ny kampanj som inleddes ut förra fredagen så har det det ekonomiska trycket på Bajen lättat. För på mindre än en vecka senare så visar det sig nu att hela 8 334 säsongskortsköpare valt att inte att begära pengarna tillbaka om säsongen till stora delar, eller till och med fullt ut, spelas inför tomma läktare.
Det är på en separat kampanjsajt som supportrarna uppmanas att gå in och skriva upp att de står kvar vid sitt köp.
FotbollDirekt har nu fått bekräftat att nuvarande siffra i kampanjen motsvarar ett värde på cirka 20,7 miljoner för årskort som totalt sett är Hammarbys enskilt största intäktspost.
Hammarbys ordförande Richard von Yxkull möter den snabba utvecklingen med stor lättnad.
- Jag kan inte kommentera några siffror. Det är så svårt att ha en helhetsbild i det här läget, men det är klart att det handlar om stora pengar och sådant här är helt enkelt avgörande för om Hammarby ska finnas, säger von Yxkull till FotbollDirekt.se.
- Hur det känns? Ja, man fylls av så många känslor. Nej, jag tror inte vi har varit nervösa, därför att vi inte tvekat om lojaliteten - även om det här inte på något vis går att ta för givet.
Hur stor betydelse har det här, lättar det ekonomiska trycket mer än marginellt?
- Det gör det men även om vi inte har helhetsbilden och konsekvenser än så länge så kommer det inte att räcka. Men det är ändå avgörande för om Hammarby ska finnas till, säger Richard von Yxkull som också hoppas ett utdrygat statligt stöd.
Hur har ni pratat på kontoret från det att kampanjen gick ut och hur den sedan så snabbt skjutit i väg?
- Hur vi pratat...? Vet inte om de rätta orden finns. Stor glädje, bara stor glädje. Det finns sådan kraft i det här, säger ordföranden och darrar i tonläge och kommer sedan med följande:
- Det finns så många fina historier redan i det här, hur supportrar faktiskt köper på sig extra årskort, eller sådana som normalt köper styckebiljetter som nu köper kort bara för att hjälpa.
- Jag vill bara säga att även om vi omöjligt kan ha hela bilden så kommer det här ha en enorm betydelse, speciellt om det slutar med en hel säsong utan publik.
Du är känslomässig?
- Ja, det är jag för det är så det är. Sedan vill jag så mycket tacka, så mycket tacksamhet mot våra spelare och personal som hjälper oss genom att gå ner i lön.
FOTNOT: 8 334 av Hammarbys säsongskortsinnehavare har i nuläget bestämt sig för att stå kvar vid sitt köp. 8 334 av totalt 16 430 sålda. Kampanjen pågår hela juni månad.
Den här artikeln handlar om: