Därför överger storsponsorn allsvenska klubbarna

Några av allsvenskans största klubbar har fått samma tuffa besked – matjätten Ica flyr allsvenskan och klubbarna måste hitta nya sponsorer.
– Vi har inget behov av att synas på tröjor, Ica har 99 procents kännedom i landet, säger Icas sponsringschef till FotbollDirekt.se.

Det var i måndags som det framkom att Ica bryter med IFK Göteborg. Ett samarbete som varat i 37 år är över, men det är inte bara Blåvitt som tappar sponsorpengar – Ica lägger om sponsringsstrategi och lämnar nu allsvenskan helt och hållet. Malmö FF, Djurgården och Halmstads BK får liksom Blåvitt leta efter ny samarbetspartner.

– Vi har bestämt oss för en ny strategi där vi mer vill inrikta oss mot breddidrott, barn och ungdomar samt förbunden, säger Icas sponsringschef Sofia Olsson till FotbollDirekt.se.

– Det handlar för oss om att driva värden, vi jobbar strategiskt mot gräsrotsnivå och att stötta breddidrotten. Sedan finns vi kvar på förbundsnivån, vi stöttar exempelvis herr- och damlandslaget i fotboll sedan tidigare. Landslaget är förebilder och det hör ihop med den satsning vi gör på barn- och ungdomsfotbollen.

Företagslogotyper på matchtröjor har funnit sedan lång tid tillbaka och Sofia Olsson säger att det för många företag numera handlar om en ny typ av sponsring där tröjexponering inte längre har samma värde.

– Vi har inget behov exponeringen och att synas på tröjor, Ica har 99 procents kännedom i landet. Det är den traditionella typen av sponsring och den kommer finnas kvar, men nu vill man också driva värden och synas i vissa sammanhang, det kan handla om events, att stötta en viss turnering osv.

Sofia Olsson tror dock inte att de allsvenska klubbarna får svårare att hitta sponsorer i framtiden – den svenska ligan har inte tappat i status hos företagen.

– Nej, så är det verkligen inte, allsvenskan har inte tappat i attraktion utan det är snarare tvärtom. Men det är  andra typer av företag som attraheras och jag tror att det i framtiden blir mer och mer lokala tröjsponsorer. För ett företag baserat i till exempel Malmö är det ju jätteattraktivt att förknippas med Malmö FF.

– Det här har inte varit något enkelt beslut för Ica, men vi ser övre vår sponsringsstrategi då och då och nu tyckte vi att det här var rätt tillfälle att göra något nytt. Vi förstår att vi förknippas starkt med några av de här klubbarna, men vi har inte fått så många negativa reaktioner ändå.

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: